Preventie van osteoporose

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 13/07/2007 - 00h00
-A +A

Osteoporosepreventie begint al in de adolescentie, want in die periode moet de botmassapiek op zijn hoogst zijn. Dat is niet evident, maar we mogen er wel van uitgaan dat verantwoordelijke ouders hun dochters de basisprincipes van een gezonde voeding bijbrengen. Vanaf de risicoleeftijd moeten vrouwen de nodige maatregelen nemen.

PUB

HORMOONSUBSTITUTIETHERAPIE (HST)

Honderden studies hebben het bewezen: HST beschermt ontegensprekelijk tegen botmassaverlies.
HST biedt trouwens nog tal van andere voordelen: behoud van het seksleven, bescherming van de huid enz. Toch is ze soms af te raden wegens het risico op hormoonafhankelijke borstkanker. Dat risico is echter niet onontkoombaar.
Het is kiezen tussen een zekerheid - doeltreffende HST en al haar onmiddellijke gunstige effecten - en een hypothetisch risico over 10, 15 of 20 jaar of meer…
We beschikken nu ook over studies waaruit blijkt dat zelfs laattijdige HST doeltreffend blijft om botmassaverlies te voorkomen.

CALCIUM

We hebben er alle belang bij om na te gaan of de calciumbehoeften van tienermeisjes en jongvolwassen vrouwen vervuld worden of zelfs meer. Sommige studies wijzen uit dat met 1.500 mg calcium per dag botverlies in de wervels tussen 30 en 42 jaar vermeden zou kunnen worden. Vanaf 50 jaar zijn de behoeften:

  • 900 tot 1.000 mg calcium per dag voor wie HST volgt;
  • 1.500 mg voor wie geen HST volgt.
Bij elke maaltijd melk drinken en yoghurt en kwark eten, is dus de boodschap, want alleen melkproducten leveren genoeg calcium. Wie daar niet aan komt of geen melk verdraagt, mag niet aarzelen om calciumtabletten te nemen. 300 g calcium wordt geleverd door:
  • 2 potjes yoghurt;
  • of 300 g kwark;
  • of 30 g gruyère (of een andere geperste-gekookte kaas);
  • of 40 g harde kaas;
  • of 80 g camembert (of een andere zachte kaas).
Ofwel 600 mg als één van die producten geconsumeerd wordt bij de lunch en het avondmaal. Melk drinken (1.250 mg calcium per liter) is noodzakelijk om elke dag 1,5 g calcium binnen te krijgen:
  • één kom (300 ml of 375 mg) bij het ontbijt, plus één of twee grote glazen in de loop van de dag;
  • vloeibare yoghurt is bijzonder nuttig én gelukkig in bij tieners.
Je op jonge leeftijd willen beschermen tegen een hypothetische "ouderenziekte" is allesbehalve evident. Aan de ouders om hun dochter(s) in die zin op te voeden en ze ervan te overtuigen om genoeg melkproducten te consumeren. Hun het risico voorspiegelen op een breuk tijdens het rolleren, kan daarbij helpen, maar ervoor zorgen dat de koelkast altijd gevuld is met vloeibare yoghurt (waarbij tieners de belangrijkste marketingdoelgroep zijn), is een pragmatischer aanpak.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 13/07/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Menopauze: tibolon, een aparte aanpak Geüpdatet op 19/06/2007 - 00h00

Tibolon is een geneesmiddel dat aangewezen is voor de behandeling van de menopauze. Het verschilt duidelijk van de hormonale substitutietherapie van de menopauze (HST) en is door zijn aparte eigenschappen een alternatief in de bestrijding van overgan...

Meer artikels