Praktische tips om jetlag te bestrijden

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/08/2014 - 14h47
-A +A

Misschien vertrekt u binnenkort met het vliegtuig op een langeafstandsvlucht en bent u bang om een jetlag te krijgen.

Met deze praktische tips kunt u voorkomen dat de jetlag uw verblijf verpest.

PUB

Wat valt er tegen een jetlag te doen?

Iedereen die met het vliegtuig reist en meerdere tijdzones passeert, krijgt een jetlag. Onze biologische klok raakt verstoord en moet zich aanpassen, en dat vraagt tijd.

Sommige mensen zijn wel gevoeliger voor een jetlag dan andere en sommige factoren, zoals vermoeidheid, kunnen het fenomeen ook versterken.

Wat zijn de symptomen van een jetlag?

Slaapstoornissen, slaperigheid, verstoring van de lichaamstemperatuur (rillen, warmteopwellingen), maag- en darmproblemen, misselijkheid.

De effecten zijn zwaarder als u naar het oosten vliegt en naarmate u meer tijdzones passeert.
 

Tips om een jetlag te bestrijden

Met deze maatregelen kunt u de effecten van het tijdsverschil verminderen

Zet uw horloge op het uur van de plaats van bestemming zo gauw u in het vliegtuig stapt.
Drink voldoende tijdens de vlucht, maar mijd alcohol.

Bij een vlucht naar het westen:
U vliegt in de richting van waar de zon ondergaat. U moet dus later gaan slapen (en opstaan).
Na uw aankomst: zoek vooral na de middag het daglicht op. Als de zon in de voormiddag heel sterk is, draagt u 's ochtends beter een zonnebril.
Ga in de vooravond of 's avonds joggen of doe een andere sport.
Neem 's avonds een warme douche om wakker te blijven.

Bij een vlucht naar het oosten:
U vliegt in de richting van de opgaande zon. U moet dus het tijdstip van slapengaan (en opstaan) naar voren verschuiven.
Na uw aankomst: zoek vooral 's ochtends het daglicht op. Als de zon overdag heel sterk is, draagt u beter na de middag een zonnebril.
Ga 's ochtends joggen of doe een andere sport.
Neem 's avonds voor het slapengaan een frisse douche.

Als u deze voorzorgen neemt, zult u zich normaal beter kunnen aanpassen.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 10/08/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 18/08/2014 - 14h47

Praktische handleiding "Bien dormir, mieux vivre" van het Franse Nationaal Instituut voor Gezondheidspreventie en -educatie (Inpes), www.inpes.sante.fr, juni 2009.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Onze zomerreeks : Jetlag Geüpdatet op 16/07/2002 - 00h00

Driekwart van de personen die een langeafstandsvlucht maken, heeft last van het tijdverschil. Maar met enkele raadgevingen kan u de effecten van een jetlag verminderen.

Jetlag: hoe de ongemakken te verminderen? Gepubliceerd op 18/08/2014 - 14h50

Of we nu op vakantie gaan of moeten reizen voor het werk, het jetlagsyndroom ligt continu op de loer. Hoe functioneert ons dag- en nachtritme? Wat zijn de symptomen van de jetlag? En wat kunnen we doen om er minder hinder van te ondervinden?

Meer artikels