Praktische oefeningen voor meer zelfvertrouwen

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/06/2015 - 16h38
-A +A

Zelfvertrouwen, zelfachting en eigenwaarde maken deel uit van het zelfrespect.

Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Met innerlijke twijfels en de houding die we aannemen naar buiten toe moeten we een positief zelfbeeld zien te construeren of reconstrueren. Zelfrespect: de drie vlakken.

PUB

1) In verhouding met zichzelf

Het is noodzakelijk om zichzelf te leren kennen, om bewust te zijn van de eigen capaciteiten, de eigen grenzen en om die te accepteren. Er zijn twee soorten reacties die het zelfrespect bedreigen.
De eerste reactie is die van de zelfverdediging waarbij alle emoties genegeerd worden die zogenaamde zwakheden of verlangens aan het licht zouden brengen. Zo kan men bijvoorbeeld een fobie negeren, een woede verbergen of een ontgoocheling om te vermijden dat het zelfrespect geraakt wordt. Men verbergt de emoties voor de anderen en voor zichzelf om zich te beschermen.
De gebeurtenissen ondergaan is ook een reactie om om te gaan met mislukkingen. 'Het is nu eenmaal zo', 'er is toch niets aan te doen' of 'het heeft geen belang'. Maar men kan niet meer zelfrespect krijgen door dingen te verbergen of te negeren. Dergelijke reacties moeten beperkt worden om daarna helemaal te verdwijnen.

2) In verhouding tot actie

Actie versterkt het zelfrespect. Projecten en plannetjes tot een goed einde brengen draagt daar toe bij. Expert worden in een gespecialiseerd domein verhoogt het geloof in de eigen competenties en ook de erkenning door anderen. Tegelijkertijd doet het ook wonderen voor het zelfrespect. Dat veronderstelt wel dat men kan overgaan tot actie, dat men erin slaagt om de zelfkritiek de mond te snoeren, het kleine stemmetje in ons dat ons altijd op tekortkomingen wijst. Om dat te doen moet men de mogelijkheid dat het kan mislukken aanvaarden. Iedereen 'verliest' wel eens maar ook dat verlies is verrijkend. Het draagt bij tot latere successen. Successen of doorbraken zijn overigens zelden een succes over de hele lijn. Een tegenslag leidt niet noodzakelijk tot een mislukking.
Mensen met weinig zelfrespect zijn vaak perfectionistisch en veeleisend voor zichzelf. Aanvaarden dat men niet perfect is, is erg belangrijk.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 16/12/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 15/06/2015 - 16h38

Christophe André, 'Imparfaits, libres et heureux, pratiques de l'estime de soi', Uitgeverij Odile Jacob; 'Le guide de psychologie de la vie quotidienne', sous la direction de Christophe André, Uitgeverij Odile Jacob.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
De tien geheimen van het zelfrespect Gepubliceerd op 24/10/2014 - 15h35

Gelukkig zijn is een van de belangrijkste basisingrediënten van een lang leven. Geluk is echter niet mogelijk zonder een gezonde dosis zelfrespect. Goed nieuws: het zelfrespect versterken, dat kan men leren!

Het belang van zelfrespect Gepubliceerd op 28/10/2013 - 12h49

Respect, is een woord dat je vaak hoort. Het is iets wat veel mensen nastreven. Maar moet je om gerespecteerd te worden niet eerst het goede voorbeeld geven en jezelf respecteren?

In Naturisme zit Natuur Geüpdatet op 17/06/2003 - 00h00

De zomer komt eraan en daarmee voor sommige mensen ook het moment om hun vakantiebestemming te kiezen. Ieder volgens zijn eigen budget of stijl. Ook voor de naturisten is dus het moment gekomen om hun gereserveerde vakantieplekje uit te kiezen. Deze...

Laat uw leven niet vergallen door complexen Geüpdatet op 13/01/2009 - 00h00

Helemaal tevreden zijn over alle aspecten van zichzelf, zowel fysiek als psychologisch, is uiteraard ondenkbaar. Er duikt wel een probleem op wanneer de aspecten die we het minst appreciëren ons leven gaan domineren en onze activiteiten gaan verstore...

Meer artikels