• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    15 mening
  • Commentaren (0)

Praktische oefeningen voor meer zelfvertrouwen

Praktische oefeningen voor meer zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen, zelfachting en eigenwaarde maken deel uit van het zelfrespect.

Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Met innerlijke twijfels en de houding die we aannemen naar buiten toe moeten we een positief zelfbeeld zien te construeren of reconstrueren. Zelfrespect: de drie vlakken.

1) In verhouding met zichzelf

Het is noodzakelijk om zichzelf te leren kennen, om bewust te zijn van de eigen capaciteiten, de eigen grenzen en om die te accepteren. Er zijn twee soorten reacties die het zelfrespect bedreigen.
De eerste reactie is die van de zelfverdediging waarbij alle emoties genegeerd worden die zogenaamde zwakheden of verlangens aan het licht zouden brengen. Zo kan men bijvoorbeeld een fobie negeren, een woede verbergen of een ontgoocheling om te vermijden dat het zelfrespect geraakt wordt. Men verbergt de emoties voor de anderen en voor zichzelf om zich te beschermen.
De gebeurtenissen ondergaan is ook een reactie om om te gaan met mislukkingen. 'Het is nu eenmaal zo', 'er is toch niets aan te doen' of 'het heeft geen belang'. Maar men kan niet meer zelfrespect krijgen door dingen te verbergen of te negeren. Dergelijke reacties moeten beperkt worden om daarna helemaal te verdwijnen.

2) In verhouding tot actie

Actie versterkt het zelfrespect. Projecten en plannetjes tot een goed einde brengen draagt daar toe bij. Expert worden in een gespecialiseerd domein verhoogt het geloof in de eigen competenties en ook de erkenning door anderen. Tegelijkertijd doet het ook wonderen voor het zelfrespect. Dat veronderstelt wel dat men kan overgaan tot actie, dat men erin slaagt om de zelfkritiek de mond te snoeren, het kleine stemmetje in ons dat ons altijd op tekortkomingen wijst. Om dat te doen moet men de mogelijkheid dat het kan mislukken aanvaarden. Iedereen 'verliest' wel eens maar ook dat verlies is verrijkend. Het draagt bij tot latere successen. Successen of doorbraken zijn overigens zelden een succes over de hele lijn. Een tegenslag leidt niet noodzakelijk tot een mislukking.
Mensen met weinig zelfrespect zijn vaak perfectionistisch en veeleisend voor zichzelf. Aanvaarden dat men niet perfect is, is erg belangrijk.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/06/2015
Origineel artikel geschreven door op 16/12/2008

Bronnen: Christophe André, 'Imparfaits, libres et heureux, pratiques de l'estime de soi', Uitgeverij Odile Jacob; 'Le guide de psychologie de la vie quotidienne', sous la direction de Christophe André, Uitgeverij Odile Jacob.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Zelfvertrouwen: een handleiding

Vindt u het artikel interessant?