Portfoliodieet

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 12/04/2014 - 11h36
-A +A

Waarom de onverwachte term "portfolio" voor dit dieet?

Dit dieet wordt ook wel eens PEP genoemd (Portfolio Eating Plan) en is het werk van een Canadese voedingsdeskundige, die het idee had om aan de hand van een "portfolio" van geselecteerde levensmiddelen – die allemaal reeds hun cholesterolverlagende werking bewezen hadden – te onderzoeken of de cholesterolspiegel daadwerkelijk op deze manier verminderd kon worden.

Noord-Amerikaanse cardiologen hebben dit dieet toegejuicht en toegepast. Maar het eerste cholesterolverlagend dieet was (te) zeer vegetarisch, waardoor de opvolging moeilijk werd. Het werd vervolgens uitgebreid met vlees- en visproducten.

Dit dieet is en blijft heel werkzaam om een verhoogde cholesterolspiegel te verlagen (sommige cardiologen zijn zelfs van mening dat het bijna zo werkzaam is als de geneesmiddelen die hiervoor voorgeschreven worden) en het is bovendien een vermageringsdieet geworden.

PUB

Principes van het Portfoliodieet

U eet dus cholesterolverlagende levensmiddelen zoals:

  • producten waar veel oplosbare vezels in voorkomen. Deze dragen ertoe bij om de “slechte” cholesterol (LDL) weg te werken: havermout, appels, citrusvruchten, peulvruchten, artisjokken, aubergines, enz. Men moet 20 tot 25 gram oplosbare vezels per dag gebruiken.
  • een grote hoeveelheid fruit en groente
  • amandelen (30 gram per dag)
  • volkorenproducten
  • mager vlees en gevogelte,
  • vis (voor de omega 3), en zeevruchten.
  • soja: tofoe, sojamelk (in plaats van koemelk), sojabonen 
  • "goede" vetten: Olijfolie en raapzaadolie, met plantaardige sterolen verrijkte margarine (2 gram plantaardige sterolen per dag is ideaal).

U moet veel water drinken om al deze vezels op te kunnen nemen.

U vermijdt uiteraard alle levensmiddelen met veel cholesterol en u beperkt het gebruik van suiker en suikerrijke producten tot een minimum, behalve chocolade.

 

De voordelen van het Portfolio dieet

  • Het is uiteraard heel werkzaam bij een verhoogde cholesterolspiegel en vooral bij "slechte" cholesterol.

  • Door het hoog vezelgehalte heeft u nauwelijks last van hongeraanvallen en verstoptheid (mits men voldoende drinkt).

  • U mag chocolade eten.

  • U verliest geleidelijk aan gewicht.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 12/04/2014 - 11h36
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Het cholesterolverlagend dieet herzien Gepubliceerd op 18/03/2015 - 12h14

Hebt u te veel cholesterol ? De eerste stap die u op het vlak van voeding moet zetten, is een cholesterol verlagend dieet volgen. Maar dat dieet zou voortaan wel eens minder strikt of beperkend kunnen zijn dan voorheen. Centraal in dat dieet stond he...

Cholesterol: kent u de slechte vetten? Gepubliceerd op 01/11/2015 - 23h44

Hoe kunnen we de goede cholesterol van de slechte onderscheiden? Welke producten moeten bovenaan op ons menu staan? Welke moeten we net beperken? En hoe omzeilen we de valkuilen die we dagelijks tegenkomen?

Meer artikels