Pompoenen: in pole position in uw menu’s!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste op 30/10/2017 - 12h33
-A +A

PUB

Pompoenen en uw gezondheid

Alle pompoen zijn caloriearm, wat meteen een troef is voor uw voedingsevenwicht, zolang u ze maar niet met tonnen olie of boter bereidt.

Pompoenen bevatten vrij veel vezels en allerlei soorten minerale zouten. Vitamines zitten er niet zo veel in, behalve dan folaten (vitamine B9).

Dé grote troef van pompoenen is hun hoge gehalte aan bètacarotenen, antioxiderende stoffen die ook omgezet worden in vitamine A. Hoe feller oranje het vruchtvlees is, hoe meer ze er bevatten.

Pompoenen bevatten ook luteïne, zeaxanthine en cucurbitacines.

Al deze stoffen hebben een sterke antioxiderende werking.

Dat is ook de reden waarom u ‘s winters zo vaak mogelijk pompoenen moet eten. 

Pompoen: ook de zaden zijn bruikbaar!

Pompoenzaden bevatten veel minerale zouten en vooral veel magnesium, fosfor en koper. Er zitten ook vitamines van de B-groep in.

Gooi de zaden van uw pompoenen dus nooit weg! Spoel ze in een zeef, leg ze op een vel keukenpapier om ze te laten drogen en berg ze op.

U kunt ze later dan in de oven of in een pan roosteren. Schud ze dan wel regelmatig op. Pompoenzaadjes zijn lekker als knabbelhapje, maar u kunt ze ook gebruiken in een risotto, in pasta, salades, groenten en in taarten in plaats van pijnappelpitten.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 30/10/2015 - 09h45 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste le 30/10/2017 - 12h33

Jayaprakasam B, Seeram NP, Nair MG. Anticancer and antiinflammatory activities of cucurbitacins from Cucurbita andreana. Cancer Lett 2003 January 10;189(1):11-6.

Ribaya-Mercado JD, Blumberg JB. Lutein and zeaxanthin and their potential roles in disease prevention. J Am Coll Nutr 2004 December;23(6 Suppl):567S-87S.

Krinsky NI, Johnson EJ. Carotenoid actions and their relation to health and disease. Mol Aspects Med 2005 December;26(6):459-516.

Bekijk dit artikel
PUB