• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Pompoen: een sprookje... ook op ons bord!

Pompoen: een sprookje... ook op ons bord!

Binnenkort is het Halloween en kunnen we weer eens verdwalen in de wereld waarin de pompoen koning is. Maar deze groente van de familie van komkommerachtigen heeft meer dan alleen maar een symbolische betekenis. Het is ook een voedingsmiddel vol goede eigenschappen, dat je trouwens niet alleen als soep kunt eten...

Oranje boven!

De pompoen - je hebt ze in verschillende soorten - is een van de minst calorierijke groenten. Ze bevat amper 20 kcal per 100 g, dezelfde orde van grootte als witlof of sla. Je kunt er met andere woorden van eten zoveel je wilt.

Het interessantste aspect aan de pompoen is dat ze veel pro-vitamine A of bètacaroteen bevat: een portie van 200 gram volstaat al om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te dekken! Tal van epidemiologische studies hebben aangetoond dat wie regelmatig pompoen eet, minder risico loopt om bepaalde kankers te krijgen (longen, slokdarm, darmen...). De meest waarschijnlijke hypothese is precies die overvloedige aanwezigheid van bètacaroteen, een krachtig antioxidant. Maar de hoge
doses van dit pigment die mensen vroeger via voedingssupplementen innamen, zijn dan weer gevaarlijk voor de gezondheid. Het is dus beter om de groente gewoon te eten, bij voorkeur de gekleurde soorten. De diepst gekleurde, zoals de kleine Japanse pompoentjes, bevatten immers het meeste bètacaroteen.

Een manusje van alles

Ook de andere vitamines zijn goed vertegenwoordigd. De groente bevat bijna alle vitamines van de B-groep, met vooral een vrij hoog gehalte aan vitamine B9 of foliumzuur, dé vitamine voor zwangere vrouwen. Ze bevat ook een beetje vitamine C, zoals alle andere leden van deze familie (komkommer, meloen, pastinaak...), en ook kleine hoeveelheden vitamine E. Pompoen is ook heel rijk aan mineralen zoals kalium en magnesium, al behoort hij niet tot de koplopers van groenten die rijk zijn aan microvoedingsstoffen. Het grootste voordeel van de groente is dat het vruchtvlees achter een dikke en beschermende schil zit die er moeilijk af gaat. Als je ze in haar geheel bewaart, houdt ze lang en blijven de kwetsbare voedingsstoffen zoals vitamine C en vitamine B9 intact.

Bijgewerkt door Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige op 28/10/2016
Origineel artikel geschreven door op 24/10/2006

Vindt u het artikel interessant?