Overslaan en naar de inhoud gaan
PUB
Eerste onderwerp hernemen

Platte buik

Gepubliceerd door op 12/07/2013 - 20h45
PUB

Joggen is de beste en gezondste sport om een platte buik te krijgen.Je moet het wel 4 maanden volhouden en minimaal 3 keer per week. Eerst iedere dag een half uur wandelen daarna beginnen met 1O min joggen, 1O min wandelen en zo opbouwen. Betere methode dan buikspieroefeningen.   

Fout melden






X
Antwoorden
Ree. heeft op gereageerd

Ja, ik zie ze overal bezig: joggen, in de fitnesszaal op de loopband enzovoorts. 2 x 45 minuten joggen per week, da's 78 uur lopen per jaar. Heel wat uren, en dat voor een volk dat "nergens tijd voor heeft". Kan er iemand met de hand op het hart zeggen dat dat werkelijk wat opgebracht heeft? Na zoveel uren zou je toch ettelijke kilo's verwachten, niet? Persoonlijk zou ik toch meer dan 20 kilo verwachten, voor zo'n inspanning.

Niet dus.

Gewone "cardio", zoals dat heet, met de bedoeling te vermageren, is een achterhaald idee, dat nog uit de jaren '50 stamt. Dat het weinig tot niets opbrengt qua vetverbranding is intussen door verscheidene onderzoekscentra wetenschappelijk bewezen.

Vet verbranden door sport, wat hier toch de bedoeling is, zit hem in het staartje, een fenomeen dat men 'naverbranding' noemt. Dit komt er in eenvoudige termen op neer dat je na een sportprestatie nog een tijdlang een hoger metabolisme hebt. Je voelt dit fysiek, ook na het joggen: je hebt het tot een halfuurtje erna nog warm; daarna dooft die kaars langzaam uit. Bij joggen is dit ongeveer twee uur. De duur van die naverbranding is essentieel als vet verbranden je doel is.

Wetenschappelijk onderzoek (en ik pas dit toe, met echt resultaat) heeft aangetoond dat HITT (High Intensity Interval Training) een naverbranding tot 24 uur geeft, en dit na 20 MINUTEN training, drie keer per week. Dat betekent slechts 1 uur sporten per week, met een veelvoud aan effectiviteit tegenover cardio. Echt vet verbranden, op kortere tijd.

HITT zit ongeveer zo in mekaar: 5 gymnastiekoefeningen, die je telkens 30 seconden aan een stevig tempo volhoudt, met een rustperiode van amper 15 seconden. Je herhaalt de ganse cirkel keer op keer tot de 20 minuten om zijn. Bij elke training doe je andere oefeningen, zodat heel je lichaam aan bod komt. Je hebt er weinig materiaal voor nodig: hoogstens een springtouw, 2 gewichtjes, een stevige stoel en een 'pull-up bar' tussen je deur, om je op te trekken.

De opbrengst van dit systeem wordt je snel duidelijk: je bent 20 minuten intensief bezig, en bent bijna constant buiten adem. Lijkt heftig, maar om terug te gaan naar die naverbranding, dit brengt tenminste op. Je voelt het ook onmiddelijk bij jezelf: tot 3 uur later heb je het nog warm. Na 2 weken is er al merkelijk resultaat, met als extra's dat je sterker en leniger wordt, en zelfs spiervolume kan opbouwen. Heel wat meer dan een langdurige monotone inspanning.

Jogging: road to nowhere.

nien56 heeft op gereageerd

Heb net een cross-trainer gekocht,hoop dat dit ook goed is voor m'n conditie?Ben 57j en al 33j diabetespatiente.

nien56 heeft op gereageerd

Heb net een cross-trainer gekocht,hoop dat dit ook ideaal is voor m'n conditie?Ben 57j en al 33j diabetespatiente.

Ree. heeft op gereageerd

Hallo Nien,

geen slecht idee, zo'n crosstrainer. Hou echter een paar regels in het achterhoofd:

1. train 'slechts' 20 tot maximum 30 minuten per keer; 3 tot 4 x per week.

2. train nooit aan een gezapig, eentonig tempo. Train met intverval, bvb. 1 minuut goed doorgaan, dan 45 seconden traag. Op die manier krijg je een verlengd verhoogd metabolisme, die bewuste 'naverbranding' waarover ik het had. Die 45 seconden kan je mettertijd verkorten tot 15, naargelang je conditie vordert.

3. als het je ook om vetverbranding te doen is, eet dan de meeste koolhydraten van de dag binnen het uur na je training; tijdens dit uurtje heeft je lichaam die het meest nodig, en ga je er dus het minst van opslaan als vet.. (Ik ben me wel niet erg bewust van de beperkingen die iemand met diatbetes heeft mbt. koolhydraten. Die ken jij beter dan ik).

Succes, en volhouden!

GabyEmpereur heeft op gereageerd

Ik heb hier hometrainer staan : zal eens nagaan of ik na een maand al resultaten zie.

Nu weeg ik 78 met een buikomtrek rond de 90 cm...

 

 

 

Ree. heeft op gereageerd

Hierbij een link naar 1 van de (ingekorte) YouTube filmpjes van Shawna Kaminski. Er zijn er nog meer te vinden; dit is alleen maar om jullie een idee te geven waar HIIT om draait:

http://www.youtube.com/watch?v=DQURBnl0BYA

Simpel, kort en krachtig.

Ree. heeft op gereageerd

Voor de die-hard joggers en fietsers, hierbij een andere link:

http://workoutfinishers.com/version2/free-video/

Dit is een voorbeeldje van "Workout Finishers", op HIIT gebaseerde korte workouts (5 minuten), die je tenminste een betere ALGEMENE conditie bezorgen, en je écht vet doen verbranden. Workout Finishers doe je vlak na je normale training (joggen, bodybuilding, etc...) Let wel, dit is slechts een voorbeeld. Elke traingsdag doe je andere oefeningen.

Ree. heeft op gereageerd

En, intussen al iemand resultaat bereikt zonder het klassieke joggingwerk?

PUB