Overslaan en naar de inhoud gaan
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Eerste onderwerp hernemen

Platte buik door fitness?

Gepubliceerd door op 15/10/2012 - 22h16
PUB

Anderhalf jaar geleden begon ik met fitnessen, na 30 jaar lang een buikje te hebben gekweekt. Heb me 3 dagen per week verrot getraind, en begon me steeds beter te voelen. Mijn kracht nam eveneens snel toe. 8 maanden later tiptop in orde (in mijn hoofd althans), maar van het buikje was niet al te veel verdwenen.Dan toch links en rechts alle info die ik kon vinden verwerkt en gecombineerd, en tot 2 conclusies gekomen:1. Fitness is OK voor de gezondheid, maar als je vet wil verbranden, moet je aan een duursport beginnen. Het woord "sport" moet je hier echter niet te letterlijk nemen: ik heb me simpelweg een oude hometrainer aangeschaft, en fiets rondjes gedurende een uur, twee tot drie keer per week (dria kwartier kan volstaan, maar zeker niet minden). Hartslag in het oog houden: niet boven den 70% van je maximale capaciteit gaan).2. Voeding aangepast: stevig ontbijt (hier de meeste koolhydraten), matig middagmaal en een avondmaal met veel groenten en zo weinig mogelijk koolhydraten. Tussenin een stuk fruit of een snack. Vroeger at ik 2 maal per dag, nu dezelfde hoeveeldheid in 6 keer. Resultaat: buikje weg in drie maanden, zonder veel zwoegen of moeite...

Fout melden






X
Antwoorden
Erik heeft op gereageerd

Dag Ree,

Ik probeer ook al lang om m'n buik weg te werken, maar mij lukt het maar niet. Ik heb wel een buikje, maar sport wel redelijk, maar heb het gevoel dat die buik maar niet weg wil! Zelfs wat steviger maken lukt me moeilijk. Welke buikspieroefeningen deed u precies?
Gr Erik

Ree. heeft op gereageerd

Ik wissel een dag krachttraining af met een dag cardio (voor vetverbranding), elk 3 x per week. De duur van de cardio trok ik stilaan op tot 1 uur per training.

De krachttraining op zich, zoals ik als eerder vermeldde, werkte bij mij ook niet echt. Je krijgt wel stevigere buikspieren, maar die krijg je niet te zien zolang het vet niet verdwijnt. Het is de cardio (let wel: de juiste hartslag in het oog houden) op de hometrainer die het hem deed, deels ook samen met de wijziging in mijn voedingspatroon.

En als je dan toch het fietsje op gaat: op een nuchtere maag. Waarom drie kwartie of langer?: pas na 30 à 40 minuten zit je lichaam door zijn direct aanspreekbare reserves. Na die periode begint het pas aan de vetreserves te knagen. Het is dus cruciaal dat je lang genoeg bezig bent.

Mijn buikspieroefeningen?

1. Situps op een situp-bank. 3 x 10 keer. Eens dat makkelijk wordt, neem je een gewicht (dumbell) met beide handen op je borstkas, en verhoogt dit stelselmatig (altijd de 30 stuks net zien te halen). Ga niet gewoon zonder extra gewicht 40 of meer situps doen. Dit vergroot je spiervolume niet. De oefening steeds "harder maken als je voelt dat je de 30 makkelijk haalt.

2. De "bicycle". Je gaat op een mat liggen, trekt je knieën op, handen achter het hoofd, en ga dan telkens afwisselend met de rechter elleboog naar de linkerknie, en de linkerelleboog naar de rechterknie. Series van 10 tot 15 doen. (je moet wel telkensmet de elleboog de knie raken). Deze oefening versterkt ook de zijdelingse buikspieren.

En nog een tip om je situps efficiënter te maken: doe ze TRAAG. Ideaal is 6 seconden (jawel) optrekken, 1 seconde ontspannen. Dit gaat pijn doen, maar is de doeltreffendste methode.

Cheers,

Ree

Kris-T heeft op gereageerd

Hi,

Duurtraining overslaan is inderdaad een veelgemaakte fout. Hier staan alle aandachtpunten voor een platte buik bijzonder goed uitgelegd aan de hand van een buikspieren schema

Veel van de zaken die je opstomt zie ik hier ook terugkomen!

Ook handig om weten: uit ervaring weet ik dat veel mensen last hebben van een hardnekkig beetje vet aan de onderbuik. Ook daarvoor vind je op deze website enkele handige oefeningen om je onderste buikspieren te trainen

Enjoy!

ROBEREKE heeft op gereageerd

Beste,

Wanneer u sit-ups doet - spant u uw buikspieren op - meestal krijgt men in fitness de raad om na buikspieroefeningen (welke ook) op rug te liggen en benen op te trekken - daar gaat het fout - spieren zijn gecrispeerd door oefeningen en bevinden zich in de kortste stand - prima : maar nadien op rug liggen - en zo u zo lang mogelijk proberen te maken (bekken kantelen zodat er geen rugkromming ontstaat).

Hoop dat u uitleg begrijpelijk vindt - is niet zo makkelijk uit te leggen : maar dus niet na buikspieroefeningen u bol maken, maar zo lang en plat mogelijk uiitrekken op plat oppervlak.

Inademen en bij uitademing u een beetje langer proberen te maken (maak geen holle rug - dus bekken kantelen) dit een 5 tal keer herhalen of indien goed aanvoelt mag het ook meer.

Zelfde oefening prima na lang zitten !

Groetjes

Chris

 

Zie onderwerpen van de redactie van e-gezondheid
PUBLICITÉ
{ } { }