PUBLICITÉ

Pauzeren op het werk: maak er het beste van!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/09/2015 - 12h28
-A +A

Tijdens het werk af en toe een pauze nemen, is het meest natuurlijke wat er bestaat. Maar hoeveel pauzes moeten we nemen? En hoe moeten we ze invullen?

PUB

Pauzeren bevordert de productiviteit!

Het is al door heel wat studies aangetoond en zopas is er weer een studie over gepubliceerd: een pauze nemen in de loop van de dag verhoogt de productiviteit. Wie moe is, gaat minder goed presteren. Door even te rusten, kunnen werknemers alvast overdag al wat recupereren en gaat de vermoeidheid gedeeltelijk over. Maar het gaat nog verder: als we pauzeren, halen we ook meer voldoening uit ons werk en gaan we meer deelnemen aan het bedrijfsleven.

De beste manier om te pauzeren

Af en toe pauzeren is belangrijk, maar wanneer en hoe doen we dat het best? Een recente studie heeft een week lang de pauzes van 95 werknemers onderzocht en gekeken welke pauzes het meest verbetering brachten in de situatie. We kunnen er enkele lessen uit trekken:

  • Pauzes zijn het doeltreffendst als de werknemer iets doet wat hij leuk vindt. Gebruik uw pauzes als het enigszins kan dus niet om persoonlijke taken uit te voeren…
  • Wie zijn pauze vroeg op de dag neemt, recupereert beter en wint meer energie terug. Wacht dus niet tot u doodmoe bent om even op te staan en de benen te strekken; hou ’s ochtends minstens één pauze om uw productiviteit op te krikken.
  • De werknemers in de studie die maar zelden en altijd korte pauzes namen, waren het productief. Neem dus liever een wat langere pauze, of neem er verschillende in de loop van de dag.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/09/2015 - 12h28

Hunter, E.M. et al., Journal of Applied Psychology, Aug 10 , 2015, No Pagination Specified. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000045
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-07/ksu-tas070714.php

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ