Paleolithisch dieet

Geüpdatet door Paule Neyrat, diététicienne op 20/10/2015 - 11h33
-A +A

Het paleolithisch dieet, vaker paleodieet (of oerdieet) genoemd, vindt zijn oorsprong in een artikel van dokter S. Boyd Eaton, dat in 1985 verscheen in “The New England Journal of Medicine” onder de titel “Paleolithic Nutrition”.

Daarin beweert de arts dat het voedingspatroon uit dit lange tijdperk (het paleolithicum) ideaal was, omdat degeneratieve ziekten toen niet voorkwamen.

PUB

Het paleolithisch dieet

Het paleolithicum duurde van 3 miljoen jaar tot rond 12.000 jaar vóór onze tijdrekening.

Archeologen en historici deelden het nog eens in in drie perioden:

  • het vroege paleolithicum (tot 300.000 v.C.), waarin de mens verscheen en het vuur uitvond (rond 400.000 v.C.),

  • het midden-paleolithicum (van 300.000 tot 30.000 v.C.)

  • het late paleolithicum (van 30.000 tot 12.000 v.C.).

De mensen waren toen jagers-verzamelaars; landbouw en veeteelt ontstonden pas later.

Ze jaagden dus op dieren en visten (voor wie aan zee of aan de oevers van een rivier woonde), en aten verder ook kruiden, bladeren, fruit en granen, die ze plukten. Ze waren slank, want ze waren veel in beweging, en de vrouwen gaven hun kinderen zeer lang borstvoeding.

Het is wellicht die slanke lijn die het paleodieet populair maakte, veeleer dan de drang om in grotten te leven en op mammoeten te jagen. Sinds de jaren 90 zijn er dan ook een onwaarschijnlijk aantal boeken, sites en blogs over verschenen (ook over het thema spiertraining). Nog altijd trouwens, want het dieet zit de laatste tijd weer in de lift, in het kader van de terugkeer naar natuurwaarden en het nastreven van een gezonde levensstijl.

Dit dieet is gebaseerd op de wetenschappelijke theorie dat we dezelfde genen zouden hebben als onze voorouders ten tijde van het paleolithicum, en dat die genen niet aangepast zijn aan onze huidige voedingspatroon. Met de invoering van landbouw en veeteelt (tijdens het neolithicum) zou de volksgezondheid er voortdurend op zijn achteruitgegaan, met als absolute dieptepunt de typische beschavingsziekten die ons sinds 50 jaar teisteren: obesitas (zwaarlijvigheid), hart- en vaatziekten, kanker enz.

Basisprincipes van het paleolithisch dieet

Aangezien landbouw en veeteelt nog niet bestonden tijdens het paleolithicum, aten de mensen geen melkproducten, granen en peulvruchten (linzen, bonen, erwten enz.). En uiteraard ook geen verwerkte producten of suiker.

De aanhangers van dit dieet namen genoegen met:

  • vlees (wel mager vlees, want het wild uit die tijd was mager),
  • gevogelte (de vogels die toen rondvlogen),
  • eieren (die diezelfde vogels legden),
  • vis en zeevruchten,
  • weekdieren (slakken),
  • vruchten, bessen, groenten (stuk voor stuk seizoensgroenten uiteraard)
  • granen (noten, amandelen enz.).
  • en niet te vergeten: insecten, want die worden nu gekweekt.

Het dieet zweert uitsluitend bij biovoeding.

Maar omdat we nu eenmaal in de 21ste eeuw zitten, mogen de volgers van het oerdieet wel af en toe:

  • olie gebruiken (maar alleen koudgeperste),
  • een kopje thee of koffie drinken, 
  • een glas rode wijn of champagne degusteren
  • of een stukje chocolade verorberen.

Sommige voorstanders van het paleodieet zijn minder streng in de leer en staan ook melkproducten, boter en zetmeelproducten toe, maar dan wel in zeer kleine hoeveelheden en niet elke dag.

Het algemene principe luidt: eten als je honger hebt en stoppen zodra je je verzadigd voelt.

Intense lichaamsbeweging is uiteraard een must: aangezien op wild jagen er niet meer bij is, komt het erop aan om te fitnessen en veel te wandelen.

 

Initialement publié par Paule Neyrat, diététicienne le 12/04/2014 - 11h36 et mis à jour par Paule Neyrat, diététicienne le 20/10/2015 - 11h33
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Het paleodieet: een goed idee? Geüpdatet op 17/02/2015 - 15h01

Het paleodieet is de nieuwste hype om te vermageren en weer energie te vinden. Moeten we onze vuursteenmessen weer gaan wetten, terugkeren naar de grotten en een paleodieet volgen?

Moet men vegetariër worden ? Geüpdatet op 18/10/2012 - 10h42

Veeteelt vervuilt de planeet en verbruikt te veel water, de vissen verdwijnen uit de wateren, het vlees is schadelijk voor de gezondheid en zou bepaalde kankers en ziekten bevorderen. Moet men vegetariër worden om de planeet te redden en gezond te st...

Afslanken: dé valkuil van de lente Gepubliceerd op 20/03/2015 - 10h06

Nu de lente begint, worden we weer overspoeld met informatie over vermageringskuren . Hoe kunnen we voorkomen dat we in die jaarlijks terugkerende val trappen?

De vier waarheden over het Atkins-dieet Geüpdatet op 07/06/2005 - 00h00

De European Food Information Council (EUFIC) geeft het Atkins-dieet de doodsteek. Door de vier waarheden van dit vermageringsprogramma op een rijtje te zetten, geeft hij ons voldoende goede redenen om er niet aan te beginnen.

Meer artikels