• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Oudejaarsavond: feest, ook voor wie op de lijn moet letten

Oudejaarsavond: feest, ook voor wie op de lijn moet letten

Lekker eten zonder aan te komen? Het kan. Kuren en gastronomie zijn best te verzoenen ...

Gezond en licht koken voor een feest heeft in de eerste plaats te maken met gezond verstand en zuinig omspringen met hoeveelheden.De onderstaande tips helpen voorkomen dat u aan het feest een kater overhoudt als u de volgende ochtend op de weegschaal staat.

Het aperitief: de eerste valstrik

Vergeet de chips, de knabbelnootjes, de worstjes, de miniloempia's… Ze doen de gasten alleen maar meer drinken dan nodig is en jagen de caloriemeter de hoogte in! Kies voor meer geraffineerde hapjes zoals blini's met verse kaas en garnalen, met gerookte zalm, tapenade, ansjovis of zelfs met wat ganzenleverpastei.Ook de combinaties groente/fruit/kaas of ham paren het nuttige aan het aangename, zeker als ze versierd zijn met een toefje Deense viskuit of andere imitatiekaviaar. Die bevat weinig calorieën en is op de koop toe nog goedkoop. Laat uw fantasie de vrije loop! Voor de obligate welkomstborrel schenkt u het best een glaasje champagne of andere schuimwijn in, bij voorkeur "brut". Vermijd vooral zoetere alcohol, die snel naar het hoofd stijgt, zeker op een nuchtere maag.

Kies voor licht verteerbare gerechten

Als vuistregel geldt: gerechten op basis van vis en zeevruchten bevatten altijd minder calorieën en zijn beter verteerbaar. Voorwaarde is wel dat ze niet zwemmen in de saus.Ideale voorgerechten zijn dus mousses, terrines, een carpaccio, gerookte vissoorten en natuurlijk ook schaal- en schelpdieren. Die laatste hebben wel een hoog cholesterolgehalte, maar ze bevatten heel weinig vet en ze staan sowieso niet vaak op het menu. Het zou dan ook zonde zijn om ze u nu te ontzeggen, zelfs als u problemen hebt met uw cholesterol. De meeste cholesterol zit trouwens in de kop van het dier (kreeft, langoustine…). Die kunt u van tevoren verwijderen.U kunt gerust in dezelfde lijn doorgaan en als hoofdgerecht vis serveren. Geef er dan wel een ruime portie groenten bij. Wees matig met saus en geef als bijgerecht liever geen gefrituurde producten, maar aardappelen in de schil, tagliatelle of kleine bruine broodjes, zoals in de goede restaurants.

Bijgewerkt door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 29/12/2011
Origineel artikel geschreven door op 13/12/2005

Vindt u het artikel interessant?