Osteoporose: hoe kan u zorgen voor een voldoende aanvoer van calcium?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/02/2015 - 11h34
-A +A

In de strijd tegen osteoporose en ter preventie van de aandoening, is een voeding die rijk genoeg is aan calcium zeer belangrijk. Helaas is niet iedereen liefhebber van melk, yoghurt of verse kaas… Wat moeten die mensen dan doen?

PUB

Hoeveel calcium moet u dagelijks eten om u te beschermen tegen osteoporose?

De behoefte aan calcium verschilt naargelang de leeftijd. Van 11 tot 18 jaar schommelt de aanbevolen dosis 1200 mg. Van 19 tot 65 jaar is dat 900 mg, maar eerder 1200 mg voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en vrouwen die een hormonale substitutietherapie volgen. Na 65 jaar is 1200 mg de aanbevolen dagelijkse dosis. Dit zijn in elk geval voor de aanvoer van calcium de aanbevolen dosissen om het risico op osteoporose zo laag mogelijk te houden.

 

Voor de aanvoer van calcium in de strijd tegen osteoporose, moet u zuivelproducten eten

Zuivelproducten zijn ongetwijfeld de voedingsmiddelen die het meeste calcium bevatten. Gekookte, harde kazen zoals Comté, Parmezaanse en Appenzeller kaas zijn de absolute kampioenen: 30 g kaas bevat 263 mg calcium. Eén portie yoghurt zorgt voor de aanvoer van 150 mg calcium, een glas melk of 30 g zachte kaas voor 120 mg. U begrijpt nu dus waarom de consumptie van 4 zuivelproducten per dag aanbevolen wordt door voedingsdeskundigen. Maar wat moet u doen als u allergisch bent voor de eiwitten van koemelk, als u last hebt van lactose-intolerantie of als u doodgewoon niet houdt van zuivelproducten?

 

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/02/2015 - 11h34

Hoge Gezondheidsraad, rapport n°8309

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
Psyve

Het is toch wel ongelooflijk dat een hoofdredacteur die arts is, een 'gezondheidsjournaliste' als de schrijfster van dit artikel, niet op de vingers tikt omwille van haar 'raadgevingen' over het gebruik van bijvoorbeeld 'melk' om osteoporose te voorkomen, laat staan te bestrijden!!!! MELK DOET JUIST CALCIUM VERLIEZEN!!!!
En calcium in steenvorm (zoals in water) kan je niet absorberen in je lichaam. Enkel een beetje als je bifosfonaten gebruikt, die op zich ook al kalk onttrekken aan je botten, als je niet extra supplementeert. En ik zie NERGENS in dit artikel de vermelding van vitamine D3!? Dit is essentiëel voor een opname van kalk. Als man met osteoporose krijg ik bijna een breuk van het lachen bij het lezen van zulk een onzinnig artikel, tegelijkertijd maak ik me kwaad omdat het bijna crimineel is, melk aan te bevelen! Ik heb liters melk gedronken als kind/puber/adolescent en kijk eens: op mijn 40ste had ik botten van een 80-jarige (-40%)!

adminsante

Bedankt voor uw commentaar. De informatiebronnen voor het artikel staan onderaan het artikel vermeld. Het gebruik van melk en melkproducten blijft aanbevolen tegen osteoporose door gezaghebbende gezondheidsinstellingen. Wij geven de inzichten weer waarover vandaag een consensus bestaat. Uw opmerking over vitamine D3 is interessant en wij behandelen het onderwerp elders op de site, maar zij is niet het onderwerp van dit artikel dat zicht echt op de bronnen van calcium concentreert.
Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste

PUB
Lees ook
Hebt u een calciumtekort? Geüpdatet op 22/01/2014 - 17h33

Calcium is niet alleen voor onze botten onmisbaar. Het vervult tal van andere functies in ons lichaam. Het is dus absoluut nodig dat u de nodige quota haalt met de aangeleverde voeding. Hoe gaat een en ander in zijn werk? We maken de balans op.

Osteoporose: wat moet ik eten? Geüpdatet op 27/03/2012 - 14h29

Osteoporose is een typische ouderdomsziekte, maar er kan preventief iets aan gedaan worden nog voor de veertig in zicht komt. Voeding en lichaamsbeweging zijn de pijlers van de preventie van osteoporose . Een gedetailleerd overzicht.

Meer artikels