Osteoporose: het medicijn heet sport

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 30/03/2004 - 00h00
-A +A

De cijfers van osteoporose zijn huiveringwekkend. Met de langere levensverwachting is deze ziekte een van de belangrijkste gezondheidsproblemen van onze maatschappij geworden. Er bestaan nochtans remedies.

Er zijn in Europa ongeveer 1,6 miljoen "spontane fracturen" per jaar, waarbij m.a.w. het bot uit zichzelf breekt zonder dat er een werkelijke inslag aan te pas kwam. In een land als Frankrijk wordt het aantal gemenopauzeerde vrouwen met osteoporose geschat op 3 miljoen. Bijna de helft van deze vrouwen zal te maken krijgen met een fractuur. Dit probleem richt werkelijk een ravage aan. Wat is het probleem precies? Achter deze barbaarse naam schuilt heel eenvoudig een fenomeen van een progressieve ontkalking van het skelet. Kan dat probleem worden verholpen? Ja, maar dat betekent dat men zijn skelet zo vroeg mogelijk moet verstevigen. Hoe? Door te sporten natuurlijk!

Permanent aan de weg timmeren

Veel mensen denken dat het bot niet wordt geïrrigeerd. Dat klopt niet. Bij volwassenen circuleert bijna een halve liter bloed per minuut door het skelet. Dat bloed geeft het bot de bouwstenen die het nodig heeft (proteïnen en calcium) om zijn structuur te verstevigen. Belangrijk om te weten, is dat dit weefsel continu wordt geresorbeerd en gevormd. Enkel de snelheid van de vernieuwing neemt af met de leeftijd. Bij een zuigeling wordt het calcium van zijn botten elk jaar vernieuwd; voor volwassenen duurt dat 7 jaar. Voor deze opdracht wordt elke dag een beetje calcium uit de voeding gehaald. En als dat niet het geval is? Dan zal er jarenlang niets te merken zijn. Maar ongemerkt worden de botten brozer. Op het einde van het leven blijft soms nog maar de helft van de massa over. Het gaat vooral om vrouwen die lijden aan een doorgedreven proces van ontkalking na de menopauze met kapitaalverlies dat 1 tot 2% per jaar bedraagt. Bij mannen komt deze situatie ook voor, maar veel minder vaak. Alles heeft te maken met de hormonen!

Hoe zorgen we ervoor dat onze botten oud kunnen worden?

Sporten is uiterst gunstig voor de gezondheid van de botten. Tijdens de groei stimuleert sport de toename van de skeletmassa. Op latere leeftijd heeft men dus een grotere voorraad. Bij volwassenen legt het beoefenen van sport gedwongen druk en spanning op het skelet, waardoor zijn mechanismen om zich te versterken, worden gestimuleerd. Bovendien is fysieke activiteit gunstig voor het vasthouden van calcium ter hoogte van de nieren. Op die manier gaan we dus spaarzaam om met dit waardevolle mineraal door te vermijden dat het via de urine wegvloeit. Men moet ook een verstandige keuze maken over welke sport men beoefent. Voor bejaarden die reeds te maken hebben met osteoporose blijkt zwemmen vaak de ideale activiteit; de breekbare botten worden niet te zwaar belast en krijgen geen traumatiserende schokken zoals tijdens hardlopen. Voor jongere mensen die zich enkel willen beschermen, is elke discipline geschikt. Wat telt, is dat men beweegt!

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 30/03/2004 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Calcium uitgelegd aan sportlui Geüpdatet op 26/10/2009 - 00h00

Het belang van calcium voor de gezondheid van het skelet kwam aan het licht na onderzoek van de voeding van de Inuits uit Alaska. Dit verdient wel een woordje uitleg.

Stressfractuur: preventie, detectie en behandeling Gepubliceerd op 18/05/2016 - 17h31

Stressfracturen zijn moeilijk te diagnosticeren en te verzorgen. Een goede reden om mensen met broze botten op te sporen, want die lopen meer risico. Met de botmineraaldichtheidstest kan de stevigheid van de botten worden ingeschat.

Meer artikels