Osteoporose: een ziekte die je vermijden kan!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 26/06/2007 - 00h00
-A +A

PUB

Regelmatige lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging draagt bij tot het behoud van de botmassa, ook na de menopauze. En lichaamsbeweging biedt nog meer voordelen, zowel op lichamelijk vlak (preventie van cardiovasculaire aandoeningen, van ademhalingsstoornissen, enz.) als op geestelijk vlak.
De ideale dosis beweging bedraagt minstens 30 minuten stevig wandelen per dag. Daarnaast wordt aanbevolen om zoveel mogelijk en bij elke gelegenheid te bewegen. Trappen lopen bijvoorbeeld, maar ook tuinieren, fietsen om boodschappen te doen, enz.

Valpartijen voorkomen

Lichaamsbeweging draagt bij tot het behoud van de botmassa en ook tot de preventie van het risico op fracturen, maar ook de woning moet aan bepaalde vereisten voldoen (geen tapijten of goed vast gemaakte tapijten, geen kabels dwars door de kamer, eventueel handgrepen in het toilet aanbrengen, enz.), het zicht moet regelmatig gecontroleerd worden en voorzichtigheid is aangewezen
met het nemen van geneesmiddelen die de waakzaamheid doen dalen.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 26/06/2007 - 00h00

Centre de recherche et d'informations nutritionnelles (Cerin), Nutrinews n°177, mei 2007.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB