Osteoporose: calcium en vitamine D ontgoochelen alweer

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 07/03/2006 - 00h00
-A +A

Iedereen weet het, iedereen zegt het: om uw botten sterk te houden en osteoporose te voorkomen en dus na de leeftijd van 50 jaar geen last te hebben van botbreuken, kan u het beste calcium en vitamine D nemen. Deze overtuiging leeft al jaren, maar toch is er geen enkele overtuigende en definitieve studie die de gegrondheid ervan heeft aangetoond. Er is opnieuw een grote studie verschenen die nog maar eens ontgoochelend is.

PUB

De onderzoekers proberen al heel lang het belang van calciumsupplementen en vitamine D bij vrouwen na de leeftijd van 50 jaar aan te tonen. Logisch gezien zou het innemen van calcium en vitamine D moeten helpen om de botten te verstevigen en het risico van breuken, dat met de leeftijd stijgt, te beperken. De doelstelling is heel belangrijk, want osteoporose of het broos worden van de botten, is verantwoordelijk voor heup- en polsbreuken en wervelverzakkingen die erg invaliderend en in geval van complicaties zelfs dodelijk kunnen zijn.

De calcium - vitamine D-tandem maakt het verschil niet

Geen enkele studie is er tot nu toe echter in geslaagd te bewijzen dat een regelmatige inname van calcium en vitamine D het aantal "breuken beperkt". In een studie waarbij 36.000 vrouwen van 50 tot 79 jaar gedurende 7 jaar werden gevolgd, vertoonde de groep die 1000 mg calcium en 400 UI vitamine D per dag innamen niet minder fracturen dan de groep die een placebo nam. De botdensiteit was in niet-significante mate met 6% toegenomen...

Sporten en op controle gaan

De vraag wat men wel kan doen is dus actueler dan ooit! In de praktijk zijn er twee zeer doeltreffende reacties: sporten en vroeg genoeg op controle gaan.Lichaamsbeweging is de allerbeste preventie. Onze botten herstellen zich namelijk als reactie op de gewichtloosheid: bij het rechtstaan, wandelen, lopen moeten de botten in actie treden en hoe actiever ze moeten zijn, des te steviger ze worden. Het bewijs? Ruimtevaarders vertonen bij hun terugkeer na een missie een echte osteoporose die ze behandelen door hun normale lichaamsbeweging te hervatten. Mensen die lang worden geïmmobiliseerd, stellen bovendien ook vast dat hun spieren en botten in volume afnemen. De beste preventie is dus om te blijven bewegen.Bovendien is een snelle opsporing is van cruciaal belang. Indien u aan osteoporose lijdt - het brozer worden van uw botten - zou men u namelijk een behandeling kunnen voorstellen die op medisch gebied zijn diensten heeft bewezen of een hormonale substitutietherapie voor de menopauze (HST) op basis van oestrogenen en progesteron. Indien u geen bijzonder risico loopt, is het in de praktijk voldoende om vanaf de leeftijd van 65 jaar een osteodensitometrie te laten uitvoeren. Zoals de naam het zegt, meet dit onderzoek de densiteit van uw botten. Maar indien een of meerdere risicofactoren op u van toepassing zijn (persoonlijke antecedenten van fracturen, behandeling met corticoïden, familiale antecedenten van osteoporose) is het een goed idee om vanaf de leeftijd van 50 jaar een osteodensitometrie te laten uitvoeren.We besluiten dat lichaamsbeweging en sport moeten worden beschouwd als de beste preventie: hoe meer uw botten aan het werk worden gezet, des te steviger ze zullen blijven!

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 07/03/2006 - 00h00 Jackson RD et al. "Calcium plus vitamin D supplementation and the risk of fractures." N Engl J Med 2006;354:669-683.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hebt u een calciumtekort? Geüpdatet op 22/01/2014 - 17h33

Calcium is niet alleen voor onze botten onmisbaar. Het vervult tal van andere functies in ons lichaam. Het is dus absoluut nodig dat u de nodige quota haalt met de aangeleverde voeding. Hoe gaat een en ander in zijn werk? We maken de balans op.

Geen sterke botten zonder melk Geüpdatet op 25/11/2003 - 00h00

Het aantal botbreuken ligt drie maal hoger bij kinderen die geen melk drinken. Een reden om de trend van de frisdrankconsumptie bij de jeugd om te buigen: meer melk drinken is de boodschap.

Osteoporose: wat moet ik eten? Geüpdatet op 27/03/2012 - 14h29

Osteoporose is een typische ouderdomsziekte, maar er kan preventief iets aan gedaan worden nog voor de veertig in zicht komt. Voeding en lichaamsbeweging zijn de pijlers van de preventie van osteoporose . Een gedetailleerd overzicht.

Meer artikels