• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Raadplegingen (1199)
  • Commentaren (0)

Osteoporose: calcium en vitamine D ontgoochelen alweer

Osteoporose: calcium en vitamine D ontgoochelen alweer
Iedereen weet het, iedereen zegt het: om uw botten sterk te houden en osteoporose te voorkomen en dus na de leeftijd van 50 jaar geen last te hebben van botbreuken, kan u het beste calcium en vitamine D nemen. Deze overtuiging leeft al jaren, maar toch is er geen enkele overtuigende en definitieve studie die de gegrondheid ervan heeft aangetoond. Er is opnieuw een grote studie verschenen die nog maar eens ontgoochelend is.

De onderzoekers proberen al heel lang het belang van calciumsupplementen en vitamine D bij vrouwen na de leeftijd van 50 jaar aan te tonen. Logisch gezien zou het innemen van calcium en vitamine D moeten helpen om de botten te verstevigen en het risico van breuken, dat met de leeftijd stijgt, te beperken. De doelstelling is heel belangrijk, want osteoporose of het broos worden van de botten, is verantwoordelijk voor heup- en polsbreuken en wervelverzakkingen die erg invaliderend en in geval van complicaties zelfs dodelijk kunnen zijn.

De calcium - vitamine D-tandem maakt het verschil niet

Geen enkele studie is er tot nu toe echter in geslaagd te bewijzen dat een regelmatige inname van calcium en vitamine D het aantal "breuken beperkt". In een studie waarbij 36.000 vrouwen van 50 tot 79 jaar gedurende 7 jaar werden gevolgd, vertoonde de groep die 1000 mg calcium en 400 UI vitamine D per dag innamen niet minder fracturen dan de groep die een placebo nam. De botdensiteit was in niet-significante mate met 6% toegenomen...

Artikel gepubliceerd door op 07/03/2006

Bronnen: Jackson RD et al. "Calcium plus vitamin D supplementation and the risk of fractures." N Engl J Med 2006;354:669-683.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub