• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    21 mening
  • Tips (0)

Opgeblazen buik? Verander uw leefstijl!

Opgeblazen buik? Verander uw leefstijl!

Een opgeblazen buik, gasvorming en andere ongemakken van het darmstelsel zijn doorgaans goedaardig. Maar een gezwollen buik is hoe dan ook hinderlijk en veroorzaakt ongemakken waar we maar al te graag van af zouden zijn.

Het is genoegzaam bekend: onze buik weerspiegelt onze manier van leven. Ziehier vier stappen om het euvel te verhelpen.

Eerst fase: uw eten

Een opgeblazen buik is niet leuk en staat niet mooi. Om er van af te raken moet u uw manier van leven veranderen. Een zittend leven, stress, te korte nachten, een te vette voeding met weinig vezels, fruit en groenten, een boterham uit het vuistje als ontbijt, enz., al deze gewoonten ontregelen de vertering en leiden tot een opgeblazen buik.

Het eerste wat u moet veranderen is uw voedingspatroon.

  • Eet meer fruit en gekookte groenten. Ze bevatten veel water en vergemakkelijken het darmverkeer op een natuurlijke manier. Gekookte groenten geven minder gisting in de darmen, waardoor ook de gasvorming zal verminderen.

  • Eet meer voedingsvezels, dat wil zeggen meer brood, granen en volwaardige, zetmeelhoudende producten. Mijd geraffineerde producten zoals wit brood. De vezels houden het water vast, ze verhogen het volume van de ontlasting en versnellen zo het voedseltransport.

  • Eet minder verzadigde vetten: bereide schotels, gerechten met saus, gefrituurde producten, maar ook soezen, industrieel gebak, enz. Die vetten vertragen de opname van het voedsel en dus ook de vertering.

Tweede fase: drinken

Drink elke dag 1,5 liter water. Mijd zoveel mogelijk gezoete dranken. Heel nuttig daarentegen zijn kruidenthees. Sommige planten hebben eigenschappen die de vertering bevorderen.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/05/2016
Origineel artikel geschreven door op 31/10/2006

Bronnen: Syndicat de la diététique et des compléments alimentaires, persconferentie, oktober 2006.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten