Ook zwangere vrouwen moeten bewegen!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 03/01/2006 - 00h00
-A +A

Onze vrouwen hebben niet genoeg lichaamsbeweging. Nochtans is het ook voor zwangere vrouwen gezond om te sporten. Amper 27% van de vrouwen en slechts 1 zwangere vrouw op tien volgen de aanbeveling van minimaal 30 minuten wandelen per dag.

PUB

Deze cijfers zijn het resultaat van een Amerikaanse studie waaruit blijkt dat erg weinig vrouwen - en zeker zwangere vrouwen - aan lichaamsbeweging doen, zelfs niet in zeer beperkte mate, zoals in totaal 30 minuten wandelen per dag. En terwijl vrouwen al weinig actief zijn, neemt deze activiteit naarmate ze ouder worden nog af. Algemeen blijkt dat vrouwen die de aanbevelingen wel volgen eerder jong zijn, ongetrouwd zijn en niet roken. Ze zijn hoog opgeleid en hebben een mooi loon. In het algemeen houden vrouwen het meest van wandelen.Het lijkt erop dat huisartsen en gynaecologen en verloskundigen er persoonlijk op zouden moeten aandringen om vrouwen dagelijks te laten bewegen.

Zwangere vrouwen en sport

Als vrouwen zwanger zijn, is het erg aan te raden aan lichaamsbeweging te doen, maar het is wel beter enkele verstandige regels te volgen, de inspanningen te doseren en te kiezen voor een aangepaste sport. Algemeen geldt dat alle sporten waar te veel spierkracht mee gepaard gaat, te mijden zijn, omdat zij kunnen leiden tot baarmoedercontracties, miskramen of vroeggeboorte: skiën, waterskiën, gevechtssporten, surfen en diepzeeduiken. Ook af te raden zijn mountainbiken, paardrijden, rollerskaten of sporten zoals basketbal, handbal, tennis, aërobic…In elk geval moet men het advies van de gynaecoloog inwinnen om zeker te zijn dat er geen contra-indicaties zijn.

Een zwangerschap in alle sereniteit

Sleutelwoorden zijn plezier, conditie en sereniteit. Lichaamsbeweging verbetert de bloedcirculatie, de spiertonus en optimaliseert de hart- en ademfunctie. Ze helpt bij het voorkomen of beperken van kleine zwangerschapskwaaltjes zoals rugpijn, krampen en zware benen. En ten slotte is bewegen goed om overgewicht tegen te gaan! Zwemmen, verstandig turnen, aquagym en wandelen zijn ideale activiteiten. Om te besluiten: als u niet sportief was, is dit het ideale moment om met een lichte lichaamsbeweging te beginnen. En als u wel al sportief bent, moet u een goed evenwicht vinden tussen prestaties en een zittend leven... Vertrouw op uw gezond verstand en praat erover met uw arts!Merk op: u moet minstens 30 minuten per dag wandelen.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 03/01/2006 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Sport en zwangerschap combineerbaar? Gepubliceerd op 01/03/2017 - 17h32

Zwangere vrouwen willen sporten voor twee. Toch roept dit thema tegenstrijdige reacties op. 'Ik ben sportief, mag ik er blijven tegenaan gaan zoals vroeger?' - 'Ik ben niet sportief, moet ik me nu ineens gaan afbeulen?' Het antwoord luidt tegelijk ja...

Zwanger? Geen reden om niet te sporten! Gepubliceerd op 25/10/2012 - 14h36

Een zwangerschap is geen reden om alle sportieve activiteiten te staken. Integendeel. Hoe meer u beweegt, hoe beter uw gezondheid. Een gebrek aan lichaamsbeweging is niet goed voor de gezondheid en dat is tijdens het hele leven zo, zwangerschappen in...

Zwangerschap en reizen: tips Gepubliceerd op 09/08/2012 - 12h27

De meeste zwangere vrouwen mogen zonder gevaar reizen tot aan de bevalling, behalve vrouwen met aandoeningen of een risicozwangerschap. Toch moeten er enkele richtlijnen in acht genomen worden.

Meer artikels