Ook mannen diëten!

Ook mannen diëten! Ook mannen willen hun overtollige kilootjes kwijtraken. Niet alleen hun sex-appeal staat op het spel, ook hun gezondheid...

Eén op de zes mannen onder de dertig is te dik. Tussen 30 en 40 jaar kampt zelfs één op de drie mannen met overgewicht. Oorzaak: de veranderende leefgewoonten. Jonge mannen zeggen hun studentenleven vaarwel voor een zittend beroep. Ze trouwen, eten graag, zowel thuis als tijdens zakenlunchen, gaan minder uit, doen steeds minder aan sport enz. En uiteindelijk verdikken ze! Niet alleen hun look lijdt daaronder, ook hun gezondheid.

Buikjes en vetkussentjes

Bij de man zetten de overtollige kilo's zich in de eerste plaats om in buikvet, en die vorm van vet houdt de hoogste risico's in op hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten. Maar wees gerust, heren: u verbrandt van nature meer calorieën dan vrouwen, waardoor uw kleine inspanningen algauw meer opbrengen. De meeste mannen maken het zich liever niet te moeilijk, dus kiezen ze beter voor een eenvoudig dieet waarbij ze de eetwaren niet moeten wegen en ook niet elke dag op de weegschaal moeten gaan staan. Schat de hoeveelheden met het oog, wees redelijk en gebruik uw gezond verstand, vooral op restaurant. In het algemeen zijn er twee soorten diëten mogelijk om uw slanke lijn terug te krijgen: het sneldieet (niet hetzelfde als expressdieet) en het fitnessdieet. Beide diëten zijn op doktersadvies. Het ene dieet duurt één tot twee maanden, het andere - dat kan aansluiten op het eerste - duurt langer, zodat mannen die willen afvallen, zich toch geen culinaire geneugten moeten ontzeggen.

Ziehier enkele basisprincipes:

  • consumeer eiwitrijke producten (mager vlees, vis, melkproducten, ...), ladgroenten naar hartelust en water;
  • consumeer eiwitrijke producten (mager vlees, vis, melkproducten, ...), bladgroenten naar hartelust en water;
  • beperk het verbruik van zetmeelhoudende producten, gesuikerde eetwaren en vetten;
  • vermijd kant-en-klare gerechten, gerechten met sausen, koffiekoeken, gebak en gefrituurde gerechten;
  • in het bedrijfsrestaurant: neem systematisch rauwe groenten, gevolgd door een vlees- of visschotel met groenten, maar zonder zetmeelhoudende producten. Vermijd frituur, te vette gerechten of gerechten met saus, en eet niet te veel brood. Gebruikt u boter bij uw groenten, neem dan de volgende dag geen vinaigrette en omgekeerd;
  • tijdens zakenlunches: kies gerechten die veel eiwitten en vezels bevatten en weinig koolhydraten en vetten (zeevruchten en meloen met ham kunnen, bladerdeeg, quiches en een charcuterieschotel zijn uit den boze). Eet uw bord niet volledig leeg, zodat u niet in de verleiding komt om het schoon te maken met een stukje brood. Sla het nagerecht over of kies een fruitsla of kwark;
  • kies als drank plat of bruisend water. Wissel af en toe eens van merk, om de eentonigheid te doorbreken;
  • kiest u voor het langetermijndieet, dan mag u uitzonderlijk eens een glas wijn drinken en af en toe genieten van een dessert (bij voorkeur met fruit), zoals een stukje tarte tatin met kwark in plaats van room.
Gebruik uw gezond verstand en kies goed uw producten, dan zult u uw inspanningen beloond zien.

Artikel gepubliceerd door op 04/11/2003

Bronnen: " Le régime sur mesure " (" Diëten op maat "), dr. Jacques Fricker, voedingsdeskundige in het Bichatr-ziekenhuis, Ed. Odile Jacob.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ananasdieet

  • Ananas heeft al decennialang de diepgewortelde reputatie een vrucht te zijn die de overtollige kilo's doet verdwijnen, ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating