• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Getuigenissen (0)

Ook achter het stuur is een zonnebril verplicht

Ook achter het stuur is een zonnebril verplicht

Op het strand, in de bergen of gewoon in de stad is het aanbevolen een zonnebril te dragen om zich te beschermen tegen de gevaren van zonnestralen.

Ook autobestuurders krijgen de raad om met het oog op hun vakantie hun ogen te laten onderzoeken en een aangepaste bril te kiezen.


Een beperkt kapitaal

Uw gezichtsvermogen beschermen
Net als het zonnekapitaal waar onze huid over beschikt, gaan ook onze ogen met de leeftijd achteruit, een verlies dat wordt versterkt door zonnestralen. Wist u dat onze weerstand tegen verblinding om de 12 jaar met 50% vermindert ? Dat we onze ogen al vanaf de kinderjaren tegen de zon moeten beschermen? En dat de maximale natuurlijke bescherming pas vanaf de leeftijd van 15 jaar wordt bereikt ?
Om al die redenen moet u op zonnige dagen een zonnebril dragen, op elke leeftijd en bij elke activiteit.

Maar niet zomaar een bril.
De filtering van de glazen moet aangepast zijn aan de intensiteit van de stralen, het montuur moet uw ogen voldoende bedekken en het model moet gecertificeerd zijn volgens de geldende Europese wetgeving. Opgelet voor brillen die niet meer zijn dan een gadget, want achter gekleurd plastic gaat de pupil wijder open en dringen de stralen tot op het netvlies binnen. Als het plastic de stralen niet filtert, wordt het netvlies volledig blootgesteld aan de schadelijke effecten van de zon. Het is dus nog erger dan helemaal geen bril te dragen !

Ongevallen vermijden
Ook achter het stuur is een zonnebril geen overbodige luxe, uiteraard om uw ogen te beschermen, maar ook om ongevallen te voorkomen. In sommige omstandigheden vormen de lichtsterkte en de zonnestralen echte risicofactoren: verblinding, weerkaatsing, in- en uitrijden van tunnels, lage zon bij zonsopgang en zonsondergang, enz.

Uw gezichtsvermogen laten nakijken
U moet ook nagaan of u niet aan een gezichtsstoornis lijdt. Een derde van de autobestuurders zou aan één of meerdere gezichtsstoornissen lijden. 90% van de beslissingen en handelingen die bij het rijden nodig zijn, wordt rechtstreeks door het zicht ingegeven. U moet dus regelmatig uw zicht laten controleren en indien nodig corrigeren (bijziendheid, verziendheid, wisseling van het gezichtsveld...). Die controle zou deel kunnen uitmaken van uw vakantievoorbereiding, net als de aanschaf van een goede zonnebril...

Zonnebril : maak de juiste keuze

  • Kies de juiste categorie.
    Vermijd categorie 0 en 1; opteer liever voor categorie 2 voor een middelmatige en categorie 3 voor een intense lichtsterkte. De hoogste categorie 4 is bedoeld voor uitzonderlijk intense lichtsterkte en is bij het rijden beslist af te raden.

  • Kies voor goed dekkende monturen die de zonnestralen op de zijkanten beter blokkeren.
    Vermijd brede veren aan het montuur, want zij kunnen het laterale zicht belemmeren, zeker tijdens het rijden.

  • Als autobestuurder kiest u bovendien beter voor een tint die de kleurperceptie niet wijzigt.
    Vermijd blauwe of roze glazen, kies liever grijze glazen. Bruintinten verbeteren de contrasten en zijn beter geschikt voor bijziende mensen, terwijl groen beter is voor verziende personen.

  • Brildragers moeten een zonnebril aanschaffen die aangepast is aan hun zicht of een zonneclip gebruiken.

  • In elk geval moet u de voorkeur geven aan organische glazen met een polariserende filter (verblinding, gezichtsvermoeidheid, kleuren, contrasten).

  • Aan het stuur is het beter geen fotochrome glazen te gebruiken, want door de voorruit worden de glazen niet donkerder.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache op 13/08/2013
Origineel artikel geschreven door op 18/07/2006

Bronnen: Persbericht van de Association nationale française pour l'amélioration de la vue (Asnav) en van Prévention routière, juni 2006.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Ik ben aan mijn ogen gehecht en ik draag er zorg voor…

Vindt u het artikel interessant?