Onze zomerreeks : Jetlag

Gepubliceerd door Pierre Dewaele op 16/07/2002 - 00h00
-A +A

Driekwart van de personen die een langeafstandsvlucht maken, heeft last van het tijdverschil. Maar met enkele raadgevingen kan u de effecten van een jetlag verminderen.

Bij intercontinentale vluchten vliegen we van de ene tijdzone naar de andere zonder dat we ons daar rekenschap van geven. Maar ons lichaam is bepaalde ritmes gewoon en werkt volgens een inwendige klok die afgesteld is op 24 uur. De klok past zich aan aan prikkels zoals de dag-nachtcyclus of de maaltijduren.

Wat is een jetlag?

Lange vluchten verstoren de inwendige klok. De hersenen krijgen immers talrijke dag- en nachtsignalen. Reizen waarbij we meer dan 4 tijdzones passeren (d.w.z. meer dan 4 uur verschil met het uur dat geldt op de plaats van vertrek), betekenen een zware beproeving voor het lichaam, jetlag genaamd. Ongeveer 75% van de personen die een transcontinentale vlucht maken, heeft daar last van.Het meest vermoeiend zijn reizen van het oosten naar het westen omdat de eerste dag ter plaats dan langer duurt. Alles heeft te maken met tijdzones. Als u van het noorden naar het zuiden vliegt, zal u geen hinder ondervinden als u zich niet van het oosten naar het westen verplaatst, omdat het uur weinig of niet verandert.

4 uur tijdverschil, 4 uur recuperatie

Vanaf een tijdverschil van 4 uur raakt onze biologische klok enkele dagen tot weken van streek. Volgens studies van het Amerikaanse ruimteagentschap bedraagt de recuperatietijd één dag per uur tijdverschil. Kinderen jonger dan 3 jaar hebben weinig last van het tijdverschil om ze zich bijzonder goed kunnen aanpassen. En volwassenen die goed overweg kunnen met onvoorziene omstandigheden in het dagelijks leven, hebben er ook minder last van.Een jetlag veroorzaakt over het algemeen de volgende symptomen: vermoeidheid, spijsverteringsproblemen en slaapstoornissen. De symptomen verdwijnen na enkele dagen.Het herstelvermogen hangt ook af van:

  • de graad van vermoeidheid vóór het vertrek,
  • het gebruik van opwekkende stoffen (tabak, koffie, alcohol, enz.).
Daarom is het zo belangrijk goed uitgerust te vertrekken. Tijdens de vlucht zal u wellicht minder goed slapen en bij aankomst op de plaats van bestemming zal u vaak niet goed kunnen slapen. Het tijdverschil heeft ook een invloed op het stressniveau in het algemeen. U dient te weten dat zelfs het personeel dat regelmatig langeafstandsvluchten aflegt, last heeft van het tijdverschil.

Gepubliceerd door Pierre Dewaele op 16/07/2002 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Jetlag: hoe de ongemakken te verminderen? Gepubliceerd op 18/08/2014 - 14h50

Of we nu op vakantie gaan of moeten reizen voor het werk, het jetlagsyndroom ligt continu op de loer. Hoe functioneert ons dag- en nachtritme? Wat zijn de symptomen van de jetlag? En wat kunnen we doen om er minder hinder van te ondervinden?

Praktische tips om jetlag te bestrijden Gepubliceerd op 18/08/2014 - 14h47

Misschien vertrekt u binnenkort met het vliegtuig op een langeafstandsvlucht en bent u bang om een jetlag te krijgen. Met deze praktische tips kunt u voorkomen dat de jetlag uw verblijf verpest.

Meer artikels