Ontspannen in tien minuten

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/05/2017 - 09h51
-A +A

PUB

Oefening 3: Zelfmassage van de nek

Helemaal bovenaan in de wervelkolom stapelen de spanningen zich makkelijk op en dan zijn de spieren gespannen. Een korte massage kan dan soms wonderen verrichten. Pak de twee kanten tegelijk aan, telkens met de hand aan die kant van de wervelkolom.

  • Begin ter hoogte van de schouderbladen en masseer de monnikskapspieren. Steek er gerust wat energie in, maar zonder te overdrijven. 
  • Werk dan omhoog naar de onderkant van de schedel door met de vingertoppen kleine cirkelvormige bewegingen uit te voeren.

Oefening 4: Spontane stretchoefeningen

Stretchen is serieuze arbeid en doe je normaal niet in vijf minuutjes. Maar drie minuten volstaan om u uit te rekken als een kat of als een kind dat wakker wordt: spontaan, zonder iets  te forceren, maar zachtjes en puur voor het plezier.

  • Breng uw armen achter uw hoofd, maak met één hand een gesloten vuist achter de nek en breng de andere - open - hand zo ver mogelijk naar boven. Wissel dan van arm.
  • Rek daarna de borstkas uit: spreid uw armen horizontaal, eerst zijwaarts en dan naar achteren.
  • Maak een bolle rug zoals een kat om de onderrug te rekken.
  • Til één been zo hoog mogelijk op en breng uw voet naar u toe, maar houd de knie gestrekt. Wissel daarna van been.

Na deze oefeningen zult u zich normaal veel lichter in het hoofd voelen en zullen de spanningen veroorzaakt door stress uit uw lichaam zijn. De oefeningen zijn geen remedie tegen stress, maar gewoon een manier om moeilijke dagen beter door te komen. Als u te vaak van die lastige dagen hebt, moet u misschien uw persoonlijke en professionele situatie eens herbekijken. Misschien hebt u wel nood aan een diepgaandere verandering.

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 21/12/2016 - 09h41 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 08/05/2017 - 09h51
Bekijk dit artikel
PUB