• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Ontbijtgranen met minder suiker?

Ontbijtgranen met minder suiker? Kinderen zijn dol op ontbijtgranen. Sommige kindergranen bevatten echter veel suiker en zout en weinig vezels, ernstige nadelen ten opzichte van brood. Lees dus goed wat er op de etiketten staat, kwestie van de juiste keuze te maken…

Het "funaspect", de zoete smaak, de wedstrijden, de figuurtjes en de verpakkingen: ontbijtgranen hebben er wellicht mee hun succes aan te danken bij kinderen. Ze hebben weliswaar de verdienste dat ze voor een herwaardering van het ontbijt hebben gezorgd, maar hebben zeker niet altijd een onberispelijk voedingsprofiel, wel integendeel.

Brood als referentie

De diverse merken verschillen soms sterk qua voedingswaarde in vergelijking met de koning van de ontbijttafel: brood. Sommige ontbijtgranen bevatten duidelijk veel te veel suiker (chocolade, honing,…) en zout, en te weinig vezels. Kortom, ze zijn niet geschikt als ontbijt. Resultaat: ze zijn vaak onvoldoende om de "11 uur-honger" en de bijkomende inzinking te vermijden. In die omstandigheden is het moeilijk om goed te blijven presteren op school of fit te blijven. Waarom? De glykemische index van dergelijke granen is te hoog, waardoor er na de maaltijd te veel insuline wordt afgescheiden in het bloed. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de bloedsuikerspiegel abrupt daalt. En het is precies die boodschap die een "hongersignaal" naar de hersenen stuurt.

Meer volkorengranen

Een uitgehongerde maag luistert niet, en een kind dat honger krijgt tijdens de pauze, begint algauw te knabbelen…. Vandaar dat u beter uitkijkt naar volkorengranen. Weetabix Original of LOOPS van Kellogg's bijvoorbeeld. Deze ontbijtgranen hebben het voordeel dat ze zeer veel zetmeel en zeer weinig suikers bevatten, waardoor ze een lage glykemische index hebben. Kwestie van geen honger te krijgen om 10 u., maar ook voldoende energie te hebben om het de hele voormiddag uit te houden. Bovendien is uit studies gebleken dat kiezen voor producten met een lage glykemische index niet alleen gewichtstoename voorkomt, maar ook type 2-diabetes en hart- en vaatziekten, vaak voorkomende complicaties van zwaarlijvigheid.

Artikel gepubliceerd door op 11/01/2005

Vindt u het artikel interessant?