• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (480)
  • Commentaren (0)

Ontbijten is niet meer in

Ontbijten is niet meer in
Bijna één op de vijf Belgen heeft de slechte gewoonte om elke morgen het ontbijt over te slaan (1). Uit een recente studie blijkt echter dat deze 'ontbijtstaking' op lange termijn de kans op zwaarlijvigheid en suikerziekte verhoogt...

Het ontbijt is wellicht de belangrijkste maaltijd van de dag. Na een nacht vasten heeft het organisme er nood aan om de batterijen op te laden en de glycogeenreserves aan te vullen (glycogeen is de vorm waarin glucose opgeslagen wordt in de spieren en de lever).

Toch slaan nog altijd te veel Belgen deze maaltijd over, vooral dan jongeren. Zo blijkt uit een Gentse studie (2) dat slechts 1 tiener op de 10 een ontbijt neemt die naam waardig!

Artikel gepubliceerd door op 25/03/2003

Bronnen: (1) Dimarso-enquête, november 1998, bij 998 Belgen tussen 18 en 65 jaar. (2) Studie die de Universiteit van Gent in 1998 uitvoerde bij 345 jongeren tussen 11 en 18 jaar.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

Uw interactief gedeelte over Voeding

Neem deel aan de meest actieve discussies