Ontbijt: wat doen we op de boterham?

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 10/09/2013 - 09h48
-A +A

Het ideale ontbijt van volwassenen en kinderen vanaf drie jaar bestaat uit een drank, liefst op basis van melk, en een aantal sneetjes brood. Niet uit een min of meer dikke brij van ontbijtgranen dus.

Als dat principe eenmaal is ingeburgerd, is de volgende vraag: wat doen we op onze boterham om het ontbijt evenwichtig te houden?

PUB

Waarom boterhammen…

… als ontbijtgranen zo in de mode zijn? 

Omdat het gros van deze industriële producten te veel suiker, soms ook te veel zout, en te weinig vezels bevat (behalve de granen waarmee ze verrijkt zijn) en een te hoge glycemische index (GI) heeft (wat betekent dat de koolhydraten heel snel worden opgenomen).

En omdat deze brokken, behalve voor de muesli met gedroogd fruit, zacht worden in de kom melk en in een brij veranderen die we niet meer kauwen of hoogstens een beetje als niet alles superzacht is.

Die vloeibare brij gaat daardoor in een wip naar binnen, waardoor onze hersenen de tijd niet meer krijgen om het centrum van het verzadigingsgevoel in gang te zetten. Het eten verteert ook snel door de hoge glycemische index. Het gevolg laat zich al raden: nog in de loop van de voormiddag zitten we al met een rammelende maag.

Boterhammen moeten we kauwen, zeker als ze van vezelrijk brood zijn, om ze te kunnen inslikken, ook als we soppen! Het vraagt wat meer tijd, maar het hongergevoel blijft langer uit. Op één voorwaarde wel: de boterhammen mogen geen suikerbom zijn en moeten een goede - dat wil zeggen matige of lage - glycemische index hebben.

Brood, boter en jam?

Dat is de traditionele boterham en ook een van de beste.

Wit brood heeft een erg hoge glycemische index (96, dat is bijna even veel als die van zuivere suiker, die staat op 100!), maar met wat boter erop en een dunne laag jam, krijgt het een matige GI van rond de 60. Dat komt omdat de vetten de opname van de koolhydraten vertragen.

De juiste dosissen zijn 10 g boter en 20 g jam per 60 g brood.

Maar boterhammen van volkoren- of meergranenbrood hebben een lagere GI en zijn dus nog beter!

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 03/09/2013 - 17h14 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 10/09/2013 - 09h48
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
wilmo

Eigenlijk toch wel onverantwoord, dit soort van ontbijt. Waar zijn de vezels? In wit brood zit niks in dan dikmakers en een massa koolhydraten. Waarom geen brood rijk aan vezels en 'echte' voedingsstoffen.Melk is nu ook niet bepaald zo gezond. En dan om de eters nog wat verdikking te bieden, tandschade, massa's koolhydraten...: confituur, choco, boter....ed
Neem me vooral niet kwalijk maar dit vind ik deze keer toch maar een zielig advies hoor.

Groetjes,

Wim

belgkse

goedemorgen allemaal
vanmorgen boterhammetje gegeten met sneetje kaas en eentje met zelfgemaakte pruimenkonfituur
ik denk dat dit soort ontbijten (zoals beschreven) misschien niet de meest dieetvriendelijke zijn, maar het gaat hier om een goezond ontbijt, niet een dieetontbijt
In elk geval, beter dan 2 koffiekoeken met een glas cola !!

PUB
Lees ook
Wat is een volledig ontbijt? Gepubliceerd op 25/08/2015 - 11h33

Het ontbijt is echt een essentiële maaltijd. We verwaarlozen het veel te vaak. Nochtans wordt niet ontbijten door sommigen als risicofactor van overgewicht beschouwd. Hoe ziet een ideaal ontbijt eruit?

Help, het ontbijt gaat verloren! Geüpdatet op 17/10/2006 - 00h00

Eén Belg op de vijf slaat zijn ontbijt regelmatig over. In de groep van de jongeren is het nog erger gesteld. Daar begint één op de drie aan de dag zonder te ontbijten. De traditie van het ontbijt is dus aan het verdwijnen. Er zijn nochtans goede red...

Beter eten: 5 gemakkelijke tips Geüpdatet op 12/11/2008 - 00h00

Voor hun lijn en/of hun gezondheid, zijn heel wat mensen bereid hun voedingsgewoonten te wijzigen en te verbeteren. Hier zijn 5 tips die iedereen zeer gemakkelijk in de praktijk kan omzetten.

Meer artikels