Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige

Ontbijt met het hele gezin: kopzorgen over alle diëten

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige op 21/09/2015 - 15h19
-A +A

Papa heeft een te hoge cholesterol, mama heeft lactose-intolerantie en is gevoelig voor gluten. Opa heeft een te hoge bloeddruk en oma heeft diabetes. Iedereen heeft dus wel iets wat hij niet mag eten. Hoe pakt u het gezinsontbijt aan zonder ook de kinderen aan het diëten te zetten? Want die hebben dat niet nodig.

Ontbijt: waarom het zo belangrijk is

‘s Ochtends voldoende drinken en eten, is de juiste en enige manier om de dag qua voeding op een evenwichtige manier te starten. Dat geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen.

Als u met een lege maag naar het werk vertrekt, komt er in de loop van de voormiddag sowieso een ogenblik dat u zich niet lekker voelt. Uw maag rommelt en uw hoofd is ijl, en dat is niet meteen ideaal om te renderen op een vergadering!

Als u dat hongergevoel niet stilt door iets zoets of vets te eten, wordt het in de loop van de voormiddag alleen maar erger. Maar door die tussendoortjes hebt u ’s middags geen eetlust meer. Dus eet u dan minder en hebt u een paar uur later weer honger, enz.

U weet het al lang. Het ontbijt overslaan is de deur wagenwijd openzetten voor een onevenwichtige voeding en… gewichtstoename.

Dat geldt ook voor kinderen. Gebruik dus uw ouderlijk gezag en verzamel het hele gezin rond de tafel voor een volwaardig ontbijt. 

Ontbijt: iedereen aan een «-arm dieet»?

De ene mag geen boter eten en smeert alleen margarine, de andere gebruikt alleen glutenvrij brood en/of lactosevrije melk. Nog iemand anders vervangt suiker door een zoetstof of wil alleen confituur zonder suiker en/of brood zonder zout. Kortom, als iedereen zijn eigen dieet heeft, wordt het ontbijt een echte kopzorg!

Moeten we dan alleen maar producten op tafel zetten die geschikt zijn voor iedereen die een dieet volgt?

Dat is de gemakkelijkheidsoplossing. U weet dan zeker dat niemand van de kuurders tot een uitspatting verleid zal worden of zal mopperen omdat hij zijn cholesterolarme margarine of zoetstof niet vindt. En u riskeert dan ook niet dat iemand u ervan beschuldigt hem de dood in te jagen omdat u zich niet houdt aan zijn medisch dieet.

Maar kinderen hoeven - op enkele zeldzame uitzonderingen na -  geen cholesterolarm, zoutarm, suikervrij, glutenarm of lactosevrij dieet te volgen!

Zet op de ontbijttafel dus ook de goede producten die de kinderen nodig hebben. Het is aan de volwassenen om ervoor te zorgen dat ze zichzelf bedwingen en niet zondigen!

Ontbijt en glutenvrij dieet

Er is nog maar weinig bekend over de gevoeligheid voor gluten die de twee of drie laatste jaren plots zo spectaculair is toegenomen en die allicht niet toevallig samenvalt met de overvloed aan industriële glutenvrije producten die op de markt is gebracht.  

Als u een kind hebt dat echt geen gluten verdraagt of lijdt aan coeliakie, moet u het natuurlijk geen producten voorzetten die dat eiwit bevatten, want er bestaat niet echt een behandeling voor.

Maar als u een glutenarm dieet volgt en deze ziekte niet hebt, is er geen enkele reden waarom u het dieet ook aan uw kinderen zou opleggen. Ook al voelt u er zich beter mee! 

Ontbijt en lactosevrij dieet

Lactose-intolerantie komt vrij veel voor. De alvleesklier produceert dan geen lactase meer, het enzym dat nodig is om dit koolhydraat te verteren. De productie van lactase wordt geactiveerd door de lactose in melk op het moment dat die in het spijsverteringskanaal komt. Hoe minder melk we drinken, hoe trager de alvleesklier gaat werken.

Daarom is het belangrijk dat kinderen zo lang mogelijk gewone melk blijven drinken. Anders bestaat het gevaar dat hun alvleesklier gaat indommelen.

Ontbijt en cholesterolarm dieet

Als uw kind geen verhoogde cholesterol heeft - dat moet altijd door een kinderarts worden vastgesteld - is er geen enkele reden waarom u het boter zou ontzeggen bij het ontbijt.

Boter levert een deel van de vitamine A die het nodig heeft. En goeie boter, zeker hoeveboter, smaakt beter dan margarine en bevat geen additieven zoals alle cholesterolarme margarines. 

Ontbijt en zoutarm dieet

Systematisch minder zout gebruiken in alle maaltijden die u voor het gezin bereidt, is een wijze beslissing. De industriële producten die we kopen bevatten namelijk altijd te veel zout.

Ontbijt en suikervrij dieet

Heeft uw kind geen diabetes? Dan is er geen enkele reden waarom u zijn kop melk zou zoeten met een zoetstof. Maar het suikergebruik bij het ontbijt beperken is geen slecht idee.

Zet op tafel vers fruitsap dat u zelf perst, of koop er de dag voordien en let erop dat er geen suiker aan is toegevoegd. Vergeet Nutella of de andere te vette en te zoete smeerpasta’s voor op het brood. En zet niet te veel potjes confituur op tafel: één koffielepel jam per boterham is de juiste dosis.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige op 21/09/2015 - 15h19

C. Catassi, J.C. Bai & al. Non-Celiac Gluten Sensitivity: The New Frontier of Gluten Related Disorders, Nutrients. 2013 Oct; 5(10): 3839–3853.

T Sahi, « Genetics and epidemiology of adult-type hypolactasia », Scand J Gastroenterol Suppl, no 202,‎ 1994, p. 7-20.

Health Food Junkies. Orthorexia Nervosa : Overcoming the Obsession with Healthful Eating”, Steven Bratman, David Knight, Broadway Books, New York, 2001.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Groene en zwarte thee: prima voor de eierstokken Gepubliceerd op 20/01/2016 - 10h15

De Zweedse onderzoekers blijven ons verbazen met de resultaten van hun follow-upstudies waarin ze duizenden personen volgen gedurende verschillende jaren. Hun laatste ontdekking: groene of zwarte thee beschermt zeer doeltreffend tegen eierstokkanker.

Help, het ontbijt gaat verloren! Geüpdatet op 17/10/2006 - 00h00

Eén Belg op de vijf slaat zijn ontbijt regelmatig over. In de groep van de jongeren is het nog erger gesteld. Daar begint één op de drie aan de dag zonder te ontbijten. De traditie van het ontbijt is dus aan het verdwijnen. Er zijn nochtans goede red...

Ik heb altijd honger om 11 uur. Wat kan ik doen? Gepubliceerd op 15/04/2016 - 09h57

Een rammelende maag aan het eind van de voormiddag is een teken dat het ontbijt te karig was. Ontbijten is belangrijk, en toch blijven veel mensen ermee worstelen. Enkele tips om te voorkomen dat we het overslaan.

Meer artikels