Onregelmatige werkuren = onregelmatige voeding

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door G. Leroy, gezondheidsjournalist op 10/01/2006 - 00h00
-A +A

Werken in ploegendienst, betekent automatisch: onregelmatige werkuren en ook nachtwerk. Verschillende ploegen lossen elkaar af via een toerbeurt. Zo'n werksysteem kan ingrijpende en vaak negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid en het sociaal leven. Laten we even dieper ingaan op de voeding van ploegwerkers.

PUB

Vandaag werkt 20 % van de beroepsbevolking in ploegendienst, een percentage dat de komende jaren nog zou moeten stijgen. Jawel, ploegwerkers hebben last van spijsverteringsstoornissen, vooral door roken, stress en slaapproblemen. Dat heeft dan weer als rechtstreeks gevolg dat ze meer cardiovasculaire risico's vertonen. Jawel, ploegwerkers hebben vaak last van slaapstoornissen. Ploegwerk verstoort de biologische klok: men gaat slapen op het ogenblik dat de waakzaamheid maximaal is en begint te werken op het ogenblik dat ze minimaal is. De slaap wordt korter en van minder goede kwaliteit. Gebrek aan rust leidt dan tot chronische vermoeidheid, prikkelbaarheid, stress en zelfs depressie. Dat heeft aanzienlijke familiale en sociale gevolgen: ploegwerkers hebben minder tijd voor hun gezin, en culturele, sociale en sportieve activiteiten zijn voor hen minder evident. Bovendien heeft dit werkpatroon zware gevolgen voor de voeding.

Gewijzigd voedingspatroon

Ploegwerk bevordert gewichtstoename, ook al ligt de calorie-inname niet hoger. Bij ploegwerkers ligt heel hun voedingspatroon overhoop: keuze van de producten, tijdstip van de maaltijden, eetomstandigheden enz. In de regel zijn er nog slechts twee hoofdmaaltijden. Bij nachtwerk valt het ontbijt immers weg, en bij namiddagwerk is er geen avondmaal. Ze worden vervangen door tussendoortjes. Toch ligt de totale calorie-inname niet hoger dan bij personen met normale werkuren. Ook de gewichtstoename kan niet verklaard worden door het soort voeding, want de keuzes zijn dezelfde en bevatten dezelfde foute gewoonten: te veel vet en suiker, en te weinig groenten, fruit en peulvruchten. De oorzaak zou dan ook schuilen in het verschuiven van de maaltijduren. Alle biologische, fysiologische en hormonale schommelingen volgen immers een 24-uursritme (een dag/nachtcyclus). Zo weten we dat de spijsvertering niet even doeltreffend is na het ontbijt of na een nachtmaaltijd. 's Nachts is ze immers trager - ongeacht of we nu slapen of wakker zijn - en verloopt de maaglediging langzamer. Vandaar dat het calorieverbruik na deze maaltijd lager ligt, de koolhydraattolerantie daalt en het triglyceridengehalte stijgt.

Praktische tips

  • Probeer u zo veel mogelijk aan drie vaste gezinsmaaltijden per dag te houden, om uw gezinsleven in ere te houden, een afwisselende voeding na te streven en de dag/nachtcyclus te respecteren waaraan ons organisme nu eenmaal gewoon is.
  • Vermijd overvloedige maaltijden vóór het slapengaan.
  • Neem een maaltijd vóór uw nachtdienst.
  • Trek minstens 30 minuten uit voor een maaltijd, zelfs op het werk. Te snel eten, bevordert spijsverteringsstoornissen.
  • Vermijd zoete tussendoortjes en frisdranken.
  • Krijgt u trek, kies dan zorgvuldig uw producten: fruit in plaats van een reep chocolade bijvoorbeeld.
  • 's Nachts mag u gerust een hapje eten, want dat verhoogt uw waakzaamheid. Op voorwaarde dat het eiwitten en koolhydraten bevat, en weinig vet.
  • Alcohol is uiteraard uit den boze, maar u moet wel voldoende drinken (water, thee, bouillon, ...) en tegelijk frisdranken vermijden.
  • Opgelet voor koffie: die werkt weliswaar opwekkend, maar kan in hoge dosis spijsverterings-, hartritme- en slaapstoornissen veroorzaken.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door G. Leroy, gezondheidsjournalist op 10/01/2006 - 00h00 Centre de recherche et d'informations nutritionnelles CERIN (Centrum voor Voedingsonderzoek en -Informatie), 2005.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Middagdutje is goed voor nachtarbeiders Gepubliceerd op 28/07/2014 - 12h02

Nachtarbeid schaadt de gezondheid. Ons lichaam is niet gemaakt om 's nachts wakker te zijn en overdag te slapen. Nachtarbeiders lopen trouwens ook meer gezondheidsrisico's. Enkele tips om het verstoorde bioritme zo goed mogelijk op te vangen.

Hoe krijgt u erkenning bij uw baas? Gepubliceerd op 30/04/2014 - 15h50

Uw baas is belangrijk, want van hem of haar hangt af hoe u zich voelt in uw baan. Maar er is nog meer. Ook uw professionele carrière, de sfeer tussen de collega's, het succes van de projecten waar u aan meewerkt en natuurlijk ook uw loon aan het eind...

Naar een herwaardering van de boterham? Geüpdatet op 08/09/2011 - 15h24

Onze veranderde eetgewoonten zorgen voor een toename van het aantal gevallen van overgewicht en obesitas . We kunnen onze kinderen dit lot besparen door in te grijpen en iets te doen aan bepaalde eetgewoonten . Waarom bijvoorbeeld niet opnieuw boterh...

Meer artikels