• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Onder de zon van de voedingspiramide

Onder de zon van de voedingspiramideEvenwichtig eten: makkelijker gezegd dan gedaan, zegt u? Met de voedingspiramide hoeft u daar niet als een berg tegen op te zien! Hoe hoger u klimt, hoe kleiner de verhoudingen worden van de verschillende etages...

De voedingspiramide brengt niet alleen de diverse voedselfamilies in beeld, maar geeft ook informatie over de hoeveelheden die u ervan moet consumeren om gezond te eten: "De producten aan de basis van de piramide zijn kwantitatief gezien het sterkst vertegenwoordigd, terwijl de hoeveelheden afnemen naargelang we opklimmen in de piramide."

Met de voeten in het water

Het menselijk lichaam bestaat voor meer dan 60 % uit water. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de piramide baadt in water. U moet verschillende keren per dag drinken, ook als u geen dorst hebt. De hoeveelheid hangt af van het vochtverlies door het klimaat en van uw lichamelijke activiteit.

Onze vrienden de zetmeelproducten

Diverse broodsoorten, aardappelen, pasta, rijst, couscous, peulvruchten, granen en hun afgeleiden moeten in elke maaltijd aanwezig zijn en in voldoende hoeveelheid. Ze geven u energie en zorgen voor de dagelijkse hoeveelheid voedingsvezels, vitamine B, magnesium en ijzer. Tegelijk zijn ze vetarm (behalve als het om gefrituurde producten gaat).

Artikel gepubliceerd door op 04/11/2003

Bronnen: 'De voedingspiramide', samengesteld door Diffu-Sciences en het Instituut Paul Lambin. Gratis beschikbaar on line op www.healthandfood.be

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Evenwichtige afslankmenu's van juli - n°3

  • Evenwichtige maar vetarme menu's op basis van seizoensproducten.
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating