PUBLICITÉ

Omgaan met woede

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 22/11/2005 - 00h00
-A +A

Hij of zij is kwaad op mij. Hoe reageer ik het best? Wat kan ik doen om de spanning te verminderen?

PUB

Waarom worden we kwaad? Woede komt voort uit een frustratie die we oplopen als een behoefte niet wordt vervuld. De energie die in die behoefte is geïnvesteerd en ervoor moet zorgen dat ze wordt vervuld, heeft zich niet kunnen uiten. Op slag zet de energie zich om in woede.Als we redelijk zijn, moeten we toegeven dat als we op iemand boos zijn we hem eigenlijk het recht ontzeggen om zichzelf te zijn, om anders te zijn dan wij dat willen. We zetten onze energie om in woede om de andere te doen buigen.

Hoe reageren als iemand boos op me is?

De meest voorkomende reactie is de verdediging.Een voorbeeld: "Ze is kwaad op me omdat ik vanavond te laat naar huis kwam". Ik probeer me te verdedigen: "Net toen ik wou vertrekken, kreeg ik nog een telefoontje".Je verdedigen is niet de juiste oplossing! Je gaat dan mee in de woede van de andere en wil haar doen inzien dat haar woede onterecht is. Haar reactie is voorspelbaar: ze zal zich verdedigen en haar woede zal nog toenemen. Kortom, een typische huiselijke twist. Door mee te gaan in haar woede moedig ik haar nog aan en ga ik misschien denken: "Ze wordt al boos als ik nog maar een beetje te laat kom. Ik kan net zo goed langer wegblijven. Boos wordt ze in ieder geval." Geleidelijk aan groeit er zo onbegrip en de partners vervreemden van elkaar.Een goede reactie is proberen te begrijpen welke verborgen behoefte aan de basis ligt van die woede. In het bovenstaande voorbeeld is dat misschien: "Ik wil je bij mij hebben." In dat geval is haar woede zelfs een positief teken. Ze heeft er behoefte aan om haar partner bij zich te hebben. Als ik de onbevredigde behoefte eenmaal heb achterhaald, kan ik de woede die eruit voortkomt gemakkelijker ontmijnen. Ik begrijp dat ze boos is omdat ze me nodig heeft, en dat is positief. Ik kijk door haar woede heen. Mijn reactie zou dan kunnen zijn: "Schat, als ik het goed heb verlangde je ernaar om me te zien. Ik verlangde ook naar je. Het spijt me dat ik te laat ben."Op die manier maak ik duidelijk dat ik wel verantwoordelijk ben voor mijn late thuiskomst, maar niet voor de woede die dat heeft veroorzaakt. Voor hetzelfde geld was ze trouwens druk in de weer en kwam het haar goed uit dat ik wat later kwam. Slotsom: woede wordt altijd veroorzaakt door de manier waarop we de feiten voorstellen en niet door de feiten zelf. Dat verklaart ook waarom iets dat voor mij totaal onbelangrijk is iemand anders razend kan maken, en omgekeerd. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften en we verwerken onze frustraties niet allemaal op dezelfde manier.

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 22/11/2005 - 00h00 Gesprek met Yvon Dallaire, auteur van 'Chéri, parle-moi...' bij uitgeverij Option Santé.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ