• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Omega-3-vetzuren: waar zitten ze zoal in?

Omega-3-vetzuren: waar zitten ze zoal in?Eén zaak staat vast: we eten te weinig omega-3-vetzuren. De voedingsaanbevelingen concreet vertalen op ons bord, is echter een andere zaak! Ziehier enkele praktische tips om 'gezonder vet' te eten.

De Belgische voedingsdeskundigen raden aan om tussen 2,9 en 4,4 g omega-3-vetzuren per dag te consumeren, althans voor personen die ongeveer 2.000 kcal per dag nodig hebben. Prima. Maar hoe vertalen we dat concreet op ons bord? Hier is in de eerste plaats grote waakzaamheid geboden, aldus diëtiste Véronique Maindiaux, want omega-3-vetzuren zijn soms moeilijk te vinden.

Slechts enkele oliën

In de natuur zijn omega-3-vetzuren uitsluitend aanwezig in enkele plantaardige oliën - lijnzaadolie, hennepolie, koolzaadolie, notenolie, sojaolie en tarwekiemolie - , en wel in de vorm van alfalinoleenzuur (ALA). Sommige fabrikantmerken bevatten er interessante hoeveelheden van (Delhaize 4 oliën, Vitelma Salade, Columbus enz.).

Vette vissoorten

Vis is de andere belangrijkste natuurlijke bron van omega-3, maar dan wel met een langere keten: eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur, beter bekend onder de afkortingen EPA en DHA. Niet alle vissoorten bevatten echter veel omega-3. Hoe vetter de vis, hoe rijker hij is aan deze kostbare vetzuren.

Artikel gepubliceerd door op 20/12/2005

Vindt u het artikel interessant?