• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Raadplegingen (1118)
  • Commentaren (0)

Omega-3: is kweekvis even gezond als wilde vis?

Omega-3: is kweekvis even gezond als wilde vis?

De omega-3-vetzuren in vis zijn gezond. Zo is het aan te raden om er minstens twee keer per week te consumeren, en dat op elke leeftijd. Toch blijft de vraag: is kweekvis even gezond als wilde vis?

Vis eten, is op elke leeftijd aan te raden, ook als je geen hart- en vaatziekte hebt. Vis - en vooral vette vis - bevat immers veel omega-3-vetzuren. De vetste vissoorten bevatten ook het meest omega-3-vetzuren: zwaardvis, haring, makreel, sardine, zalm, rode tonijn, schelvis en forel. In de praktijk kunnen echter alle vissoorten het label "rijk aan omega-3-vetzuren" opeisen. Maar is er op dat vlak een verschil tussen kweekvis en wilde vis? Bevat kweekvis minder omega-3? Het antwoord is: nee, wel integendeel. Want hoe vetter de vis, hoe meer omega-3 hij bevat. Dat geldt ook binnen eenzelfde vissoort. Welnu, kweekvissen zijn meestal vetter dan hun wilde soortgenoten en bevatten dus meer omega-3. Toch is dat niet echt de vraag. Het komt er vooral op aan regelmatig vis te eten, zowel vette als magere, zowel kweekvis als wilde vis. Want zelfs vis die het armst is aan omega-3, bevat er nog altijd twintig keer meer dan vlees. Goed om te weten: uit statistische en epidemiologische studies blijkt dat elke verhoging van het gemiddelde dagelijkse visverbruik met 20 gram het cardiovasculaire sterfterisico met 7 % vermindert.

Wat met surimi?

Surimi is een bereiding op basis van vis, eiwit, meel, plantaardige olie en aroma's. Hij bevat vrij veel omega-3-vetzuren, afhankelijk van de vissoort en de al dan niet aanwezigheid van koolzaadolie. Surimi heeft het voordeel dat hij goedkoop is en ook eiwitten bevat. Tot slot nog dit: ook alle zeevruchten (schelpdieren, schaaldieren, koppotigen) zijn zeer rijk aan omega-3-vetzuren. Zo volstaan zeven oesters kaliber 2 of 400 gram mosselen om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te dekken.

Artikel gepubliceerd door op 24/10/2005 - 23:00
Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 22/08/2011 - 16:45

Bronnen: Studie van dr. Jean-Marie Bourre, "Poissons, coquillages et crustacés, les alliés de notre santé" ("Vis, schaal- en schelpdieren: de bondgenoten van onze gezondheid"), september 2005.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Omega 3 tegen hart- en vaataandoeningen

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Bekijk ook de reacties in het interactieve gedeelte van E-gezondheid
De laatste getuigenissenOmega 3, omega
drogisterij of apotheek

Door Yolandaspreeuw op 22/03/2011 10:06

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Ik moet van mijn dokter een supplement vitamine c nemen omdat ik onlangs mijn been heb gebroken en een verzwakte immuniteit heb. Ik dacht dat eender welk supplement wel goed ging zijn - ik dus al ...

voedingsupplementen

Door brandy op 17/03/2011 16:19

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

In onze dagelijkse voeding zitten zowiezo veel minder vitaminen, mineralen ,spoorelementen doortoe doen van bodemverarming, gebruik van pesticiden enz. Daarbij heeft ieder mens een andere behoefte van...