Omega-3: is kweekvis even gezond als wilde vis?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/09/2013 - 08h44
-A +A

De omega-3-vetzuren in vis zijn gezond. Zo is het aan te raden om er minstens twee keer per week te consumeren, en dat op elke leeftijd. Toch blijft de vraag: is kweekvis even gezond als wilde vis?

PUB

Vis - en vooral vette vis - bevat immers veel omega-3-vetzuren

Vis eten, is op elke leeftijd aan te raden, ook als je geen hart- en vaatziekte hebt. De vetste vissoorten bevatten ook het meest omega-3-vetzuren:

  • zwaardvis,
  • haring,
  • makreel,
  • sardine,
  • zalm,
  • rode tonijn,
  • schelvis
  • en forel.

In de praktijk kunnen echter alle vissoorten het label "rijk aan omega-3-vetzuren" opeisen.

Maar is er op dat vlak een verschil tussen kweekvis en wilde vis? Bevat kweekvis minder omega-3?

Het antwoord is: nee, wel integendeel. Want hoe vetter de vis, hoe meer omega-3 hij bevat.

Dat geldt ook binnen eenzelfde vissoort. Welnu, kweekvissen zijn meestal vetter dan hun wilde soortgenoten en bevatten dus meer omega-3. Toch is dat niet echt de vraag.

Het komt er vooral op aan regelmatig vis te eten, zowel vette als magere, zowel kweekvis als wilde vis. Want zelfs vis die het armst is aan omega-3, bevat er nog altijd twintig keer meer dan vlees.

Goed om te weten: uit statistische en epidemiologische studies blijkt dat elke verhoging van het gemiddelde dagelijkse visverbruik met 20 gram het cardiovasculaire sterfterisico met 7 % vermindert.

Wat met surimi?

Surimi is een bereiding op basis van vis, eiwit, meel, plantaardige olie en aroma's. Hij bevat vrij veel omega-3-vetzuren, afhankelijk van de vissoort en de al dan niet aanwezigheid van koolzaadolie.

Surimi heeft het voordeel dat hij goedkoop is en ook eiwitten bevat.

Tot slot nog dit: ook alle zeevruchten (schelpdieren, schaaldieren, koppotigen) zijn zeer rijk aan omega-3-vetzuren.

Zo volstaan zeven oesters kaliber 2 of 400 gram mosselen om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te dekken.

Initialement publié par Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 25/10/2005 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 24/09/2013 - 08h44

Studie van dr. Jean-Marie Bourre, "Poissons, coquillages et crustacés, les alliés de notre santé" ("Vis, schaal- en schelpdieren: de bondgenoten van onze gezondheid"), september 2005.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Omega-3-vetzuren: waar zitten ze zoal in? Geüpdatet op 20/12/2005 - 00h00

Eén zaak staat vast: we eten te weinig omega-3-vetzuren. De voedingsaanbevelingen concreet vertalen op ons bord, is echter een andere zaak! Ziehier enkele praktische tips om 'gezonder vet' te eten.

U bent zwanger? Eet vis! Gepubliceerd op 13/08/2012 - 10h30

Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren . Die vetzuren hebben heel wat voordelen: ze voorkomen onder andere dat kinderen te vroeg geboren worden en te weinig wegen bij hun geboorte.

Vis: feiten en fictie. Geüpdatet op 08/08/2011 - 15h42

Waarom moeten we vis eten ? Welke voedingswaarde heeft vis precies? Welke soorten vis moeten we bij voorkeur eten en bevat dit dierlijk product ook specifieke risico’s? Informeer u en help de fabeltjes de wereld uit.

Meer artikels