• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Omega 3? Goed, maar niet om het even wat!

Omega 3? Goed, maar niet om het even wat! Omega 3-vetzuren zijn allemaal goed voor de gezondheid, maar sommige - de omega 3-vetzuren met lange keten (EPA en DHA) - bieden nog meer voordelen voor de gezondheid. Als u de verschillende soorten omega 3-vetzuren leert herkennen, zult u nog meer van hun heilzame werking kunnen genieten.

Omega 3-vetzuren vormen geen homogene groep


We hebben de gewoonte de omega 3-vetzuren te beschouwen als één grote groep, met hun talrijke voordelen, hoewel ze nu ook weer niet hét wondermiddel zijn dat sommigen graag in onze boodschappentas zien verdwijnen. Vooral de cardiovasculaire gezondheid, de ontwikkeling van de hersenen bij pasgeboren baby's en de stress zouden genieten van de heilzame werking van een voldoende aanvoer van omega 3-vetzuren. De werkelijkheid is echter iets ingewikkelder. Omega 3-vetzuren bestaan uit drie zuren: alfa-linoleenzuur en twee andere zogenaamde langeketenvetzuren, omdat ze meer koolstofatomen bevatten. Deze twee, die worden aangeduid met de afkortingen EPA en DHA, zijn de vetzuren die zo opgehemeld worden omwille van hun positief effect op de gezondheid. Ons lichaam is in staat EPA en DHA te produceren op basis van linoleenzuur, maar in dit geval, zal het effect niet hetzelfde zijn. Als we omega 3-vetzuren gebruiken, doen we er wel goed aan de juiste te kiezen...

In welke voedingsmiddelen vinden we omega 3-vetzuren met lange keten?


Het probleem is dat die omega 3-vetzuren met lange keten hoofdzakelijk te vinden zijn in vette vis en in sommige algen. Deze bronnen zijn echter vrij duur. Daarentegen voeren lijnolie en andere plantaardige bronnen van omega 3, die veel goedkoper zijn, alleen maar alfa-linoleenzuur aan. Een groep Europese voedingsspecialisten is tegenwoordig actie aan het voeren om te verhinderen dat producten die uitsluitend alfa-linoleenzuur bevatten, nog zouden mogen vermelden dat ze "een bron van omega 3" of "rijk aan omega 3" zijn. Deze producten kunnen de voordelen die de bevolking aan omega 3 toekent inderdaad niet waarmaken. Diezelfde voedingsspecialisten beweren dat het al te gemakkelijk zou zijn om een etiket met "omega 3" aan te brengen op producten, waarvan de productie weinig kost en die bovendien ook weinig nut hebben! Ze voegen er nog aan toe dat producten die ook omega 6-vetzuren bevatten, de vermelding "goed voor de gezondheid" niet zouden mogen dragen: die omega 6-vetzuren zijn immers al ruimschoots aanwezig in onze dagelijkse voeding. Zelfs in een product dat ook omega 3 bevat, zouden die omega 6-vetzuren een contraproductief effect hebben.

Artikel gepubliceerd door op 09/11/2009

Vindt u het artikel interessant?