Oefeningen voor de ogen: werkt het of niet?

Gepubliceerd door Luc Ruidant, gezondheidsjournalist op 02/08/2016 - 13h48
-A +A

Kunnen we ons zicht verbeteren door onze ogen te trainen? Er is veel te doen rond ooggymnastiek. Toch zijn de voordelen ervan niet wetenschappelijk bewezen. Mensen die slecht zien, kunnen wel baat hebben bij orthoptische of oogrevalidatie die is voorgeschreven door een oogarts.

PUB

Onze ogen hebben spieren en die kunnen vermoeid raken!

Niet iedereen weet het, maar onze ogen worden geactiveerd door spieren en als die te zwaar en te vaak worden belast, kan het zijn dat ze minder goed gaan werken. Dat is het geval met mensen die bij het beoefenen van hun beroep hun blik moeten fixeren (naaien, juweliers, horlogemakers, autowedstrijden, enz.) of die precisiewerk moeten verrichten (chirurgisch werk of verpleegkundige zorg). Maar het geldt net zo zeer voor mensen die in een slecht of te sterk verlichte omgeving werken of voor mensen die elke dag urenlang achter een computer of voor de televisie zitten of urenlang op een smartphone turen.

In die omstandigheden moeten de spieren van de ogen worden samengetrokken om te accommoderen of om de beelden die op het netvlies worden gevormd te laten samenvloeien. De ogen raken zo makkelijker vermoeid; die vermoeidheid gaat vaak samen met hoofdpijn. En door die vermoeidheid gaan de ogen ook tijdelijk slechter werken, wat zich manifesteert door een vaag of dubbel zicht.

Yoga voor de ogen: werkt het?

Om die vermoeidheid van de ogen tegen te gaan en bijgevolg het ver-zien, het dichtbij-zicht of het dieptezicht te verbeteren en de ogen een goede convergentieamplitude te geven, raden sommigen ooggymnastiek aan. Het gaat om eenvoudige oefeningen die voor een deel geïnspireerd zijn op yoga en waarbij de oogspieren moeten werken om ze zo te stimuleren en te versterken. Alle  leeftijdsgroepen komen ervoor in aanmerking.

Bij een van de oefeningen moet u bijvoorbeeld uw wijsvinger voor uw gezicht houden, ter hoogte van uw ogen, en uw blik erop fixeren terwijl u uw vinger naar uw neus toe beweegt.  Intussen moet u proberen uw vinger zo lang mogelijk scherp te blijven zien. Daarna moet u het omgekeerde doen: uw vinger van uw gezicht weg bewegen terwijl u er onafgebroken naar blijft kijken. U moet deze oefening een aantal keer na elkaar herhalen zonder u te haasten. Aan het eind sluit uw dan uw ogen een aantal seconden.

Gepubliceerd door Luc Ruidant, gezondheidsjournalist op 02/08/2016 - 13h48

Prof. Demet Yuksel, hoofd van de dienst strabisme en oculomotorische stoornissen van de universitaire ziekenhuizen Saint-Luc en voorzitster van de Belgian Strabological Association

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Belgen: te weinig oogarts, te weinig brillen Geüpdatet op 02/12/2008 - 00h00

Slechts 1 op 4 Belgen vindt zijn ogen van goede kwaliteit. Toch negeren de Belgen te vaak hun oogklachten. Ze gaan te weinig naar de oogarts en dragen ze te vaak geen bril. Wie toch een afspraak maakt, doet dat vaak uit verplichting.

Mijn ogen doen pijn. Misschien is het de computer wel? Gepubliceerd op 28/04/2015 - 16h27

We zitten almaar langer voor de buis of de pc. Kinderen zitten uren voor de televisie of een ander scherm om te spelen, te chatten of zelfs hun huistaak te maken. Maar ook volwassenen zitten almaar vaker voor de computer - op het werk, ‘s avonds of i...

Negen tips om gezond oud te worden Geüpdatet op 07/12/2015 - 15h43

Onze levensverwachting blijft maar stijgen. Maar wat kunnen we doen om goed oud te worden en zo lang mogelijk gezond blijven? Een wonderpil tegen het verouderen bestaat niet, maar we kunnen wel zo lang mogelijk jong proberen te blijven door een aanta...

Meer artikels