• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    7 mening
  • Commentaren (0)

Oefeningen om rugpijn te voorkomen

Oefeningen om rugpijn te voorkomen

Het ziekenhuis Henri-Mondor (Frankrijk) legde de zeven pijlers vast van rugpijnpreventie. Het gaat om zeven oefeningen die u dagelijks moet doen.

Rugpijn

Bijna 80 % van de Belgen heeft last van rugpijn of zal er later last van krijgen. Rugkwalen (lage-rugpijn, lumbago, ischias, hernia,...) zijn gevarieerd en zijn ook de belangrijkste reden om een pijnkliniek te bezoeken. Uw rug heeft al heel wat te verduren gekregen, van de te zware boekentas en een te sedentaire levensstijl tot een hele rist verkeerde bewegingen.

7 dagelijkse basisoefeningen om rugpijn te voorkomen

Na de enkele praktische tips om uw rug te sparen, volgen hier 7 dagelijkse basisoefeningen om rugpijn te voorkomen.

  1. Druk uw schouderbladen stevig samen, trek uw nek in en duw uw armen naar achteren. Tel tot 5. Voer deze oefening drie keer uit.
  2. Plooi uw knieën 50 % en ga tien keer op en neer.
  3. Plaats u op handen en voeten, strek tegelijk uw linkerarm en uw rechterbeen uit en tel tot tien. Strek vervolgens uw rechterarm en uw linkerbeen uit. Voer deze oefening tien keer uit.
  4. Deze oefening kunt u uitvoeren op handen en voeten, rechtstaand of zittend. Adem diep in, trek uw buik in en hou uw mond open. Voer deze oefening vijf keer uit.
  5. Ga op uw rug liggen, buig uw dijen en maak tien keer een zachte trappelbeweging.
  6. Ga op uw rug liggen, buig uw dijen, strek uw knieën en ga tien keer op en neer.
  7. Ga op uw rug liggen met geboden dijen en gestrekte knieën, en maak tien keer een schaarbeweging.

Basishouding: Ga rechtstaan en stretch de voorste dijspieren (één minuut aan elke kant). Hou daarbij uw knie gestrekt en breng uw voet naar achteren.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 20/04/2016
Origineel artikel geschreven door op 14/10/2003

Bronnen: Prof. Claude Hamonet, revalidatiearts, doctor in de sociale antropologie, dienst fysische en revalidatiegeneeskunde, CHU Henri-Mondor, universiteit Parijs XII Val-de-Marne, Créteil en CHU Bichat-Claude-Bernard (Parijs).

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Ik heb rugpijn

Vindt u het artikel interessant?