• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    8 mening
  • Commentaren (0)

Negatieve gevoelens: hoe ze te stoppen?

Negatieve gevoelens: hoe ze te stoppen?Angst, woede, verdriet, ontgoodcheling... We worden allemaal wel eens overspoeld door negatieve gevoelens, maar soms houden die gevoelens langere tijd aan en gaan ze ons leven beheersen. Depressie bijvoorbeeld is een geval waar de negatieve gevoelens in een kringetje rondraaien. Wat moeten we doen om te voorkomen dat onze levenslust eronder gaat lijden?

Moeten we altijd vragen naar het waarom

Als we een negatief gevoel hebben, is onze eerste reactie gewoonlijk de vraag naar het waarom.
Waarom ben ik boos, waarom ben ik triest? De reden waarom we dat vragen is dat we ervan uitgaan dat als we eenmaal de oorzaak van dat gevoel kennen, we er ook gemakkelijker iets kunnen aan doen. Een voorbeeld: ik ben boos omdat mijn kinderen zich zus of zo gedragen hebben.
Ik moet iets gaan doen om te voorkomen dat dit zich herhaalt. Ik moet mijn kinderen beter opvoeden.
Die methode is natuurlijk erg waardevol, maar ze is niet altijd efficiënt.
Nog een voorbeeld: ik ben jaloers op mijn buren omdat zij een mooi zwembad hebben en ik niet.
Wat moet ik doen? Ook een zwembad zetten zodat ik niet meer jaloers ben? Het is heel erg de vraag of dat de goede oplossing is. Het zou veel interessanter zijn om te leren niet meer jaloers te zijn...

De vraag naar het waarom kan dus gemakkelijk leiden tot een oppervlakkige analyse van de situatie.
Gevoelens zijn immers niet alijtd logisch. Je kunt er wel een reden voor bedenken, maar die reden is niet altijd de echte reden. Vaak zijn er dieperliggende redenen in het spel waarop we veel minder gemakkelijk kunnen reageren.

Vraag liever naar het hoe

Er is nog een andere methode om op deze negatieve gevoelens te reageren. En dat is simpelweg de vraag stellen naar het hoe in plaats van naar het waarom.

Hoe reageer ik in mijn binnenste als ik woedend ben? "Hoe kom ik ertoe om triest te zijn? Hoe reageert mijn lichaam?" De bedoeling van deze vraag is dat we onszelf gaan observeren. Dat we beschrijven wat we vanbinnen voelen. Een voorbeeld: "Ik ben woedend en ik voel mijn hart sneller kloppen, ik heb de indruk dat ik helemaal rood ben, ik voel de woede met golven in me opstijgen, om dan weer te zakken en opnieuw op te komen... Ik zoek redenen om mijn woede te voeden, alsof ik niet wil dat ze gaat liggen...".
Vel geen oordeel over uw gevoelens, maar observeer ze gewoon. Ban oordelen zoals "het is dom om woedend te worden", "waarom maak ik me altijd om het minste boos " of "ik ben net als mijn vader, vreselijk", maar observeer, stel vast wat er gebeurt. Neem de houding aan van de wetenschapper die een interessant fenomeen observeert.

Artikel gepubliceerd door op 31/07/2007

Vindt u het artikel interessant?