Natuurlijke tussendoortjes

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 30/03/2017 - 15h45
-A +A

We dromen er allemaal van om af te vallen, liefst op een makkelijke en snelle manier.

Natuurlijke tussendoortjes kunnen daarbij helpen.

Ze zijn doeltreffend én brengen onze gezondheid niet in gevaar, iets wat wel het geval is met veel geneesmiddelen die vrij te krijgen zijn in de apotheek.

Die geneesmiddelen worden trouwens geregeld uit de handel genomen omdat ze ernstige bijwerkingen hebben.

PUB

Stort u niet op allerlei wondermiddeltjes die snel gewichtsverlies beloven dankzij hun hongerstillend effect. Misschien bereikt u er wel het beloofde resultaat mee, maar u zet ermee ook uw gezondheid op het spel. Zoek de oplossing liever in de keuken door producten te kiezen die van nature hongerstillende eigenschappen hebben.
Als we een groot glas water - of een andere ongezoete drank - drinken, zwellen de vezels in de maag op en vermindert het hongergevoel. Dat hongerstillend effect wordt verkregen omdat de maag wordt gevuld. Denk er wel om dat vloeistoffen snel door de maag zijn. Het hongerstillend effect is dus van korte duur.
 

Soepen en rauwkost

Ze combineren het automatisch verzadigende effect van dranken met dat van vezels. Deze laatste staan bekend om hun hongerstillend effect.
Ook rauwkost bevat veel vezels en stilt dus het hongergevoel. Het eten van rauwkost vergt ook heel veel kauwwerk. En goed kauwen draagt net bij tot het creëren van een verzadigingsgevoel.
 

Pectines zijn vezels die in de maag een soort gel vormen en daardoor het verzadigingsgevoel vergroten. Sommige fruitsoorten - zoals appels - geven een groter verzadigingsgevoel dan andere. Net als rauwkost vraagt het eten van fruit ook serieus wat kauwwerk, waardoor er ook hierbij sneller een verzadigingsgevoel optreedt.
 

Eiwitrijke producten zijn zeer interessant om honger te stillen

Eiwitrijke voedingsmiddelen, en vooral dan wit vlees (kippenfilet, kalkoenfilet, kalfslapje, gekookte ham) en sommige vissoorten (tonijn, zalm), hebben een interessant hongerstillend effect.
Hardgekookte eieren bevatten ook veel eiwitten en geven een onmiddellijk verzadigingsgevoel dat bovendien ook lang aanhoudt.
 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 07/04/2010 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 30/03/2017 - 15h45

Marie-Laure André, " Je ne suis pas une machine à maigrir ", Uitgeverij Hachette Pratique.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Vezels, een goede hulp om te vermageren? Gepubliceerd op 06/01/2016 - 10h00

Vezels zie je niet zitten in het eten, maar ze nemen wel een cruciale plaats in een evenwichtige voeding in zonder ook maar één calorie aan te voeren. Het is een van de redenen waarom deze onmisbare vezels een goede hulp zijn voor wie wil vermageren...

Rauwkost: voordelen en gevaren Geüpdatet op 10/08/2015 - 17h06

Rauwkost is gezond, luidt het. Het is goed voor de lijn en voor de gezondheid. Dat klopt, maar niet altijd! In deze hete, zomerse periode eten we het liefst van allemaal slaatjes van rauwkost. Als u er goed mee omgaat, kunt u er maximaal voordeel en...

Meer artikels