Natuurlijke schoonheid: nieuw!

Gepubliceerd door Muriel Luypaert, schoonheidsjournaliste op 22/01/2008 - 00h00
-A +A

Of het nu om gezondheid of welzijn gaat, bio en natuur zijn meer in dan ooit. Ook de cosmetica, de glamoursector bij uitstek, gaat bio en natuur. Beide begrippen denken een andere lading en dat moet u weten...

PUB

Er zijn heel wat redenen waarom alles wat bio is in de lift zit. Het ethisch aspect speelt een rol, net zoals het toenemend aantal allergische reacties en ook een zeker wantrouwen -dat niet altijd rationeel is- ten aanzien van technische vooruitgang. Wat ook een rol speelt bij het toenemend succes is dat een aantal actrices en andere sterren zweren bij een of ander bioproduct.

In de lift

De markt van de bioscosmetica kent vandaag een enorme groei. Die groei is zo groot dat zelfs grote, traditionele cosmeticabedrijven overwegen om ook op de markt te komen met een eigen biomerk, naast hun eigen aanbod.
Maar je mag iets niet zomaar bio noemen en sommige benamingen kunnen tot verwarring leiden. Zo mag bijvoorbeeld een product dat een minstens 1% van een natuurlijk ingrediënt bevat zich al 'natuurlijk' noemen, ook al is de resterende 99% puur industrieel. Om het noorden niet te verliezen, kan men maar beter een beroep doen op erkende labels, maar die moet u dan wel kennen.

Twee logo's

Volgens de organisaties Ecocert en Cosmebio kan een cosmetisch product zich ofwel omschrijven als Bio, ofwel als Eco. Om een van beide labels te mogen dragen, mag een product niet meer dan 5% synthetische ingrediënten bevatten. Het Bio label is het meest restrictief wat de andere voorwaarden betreft. Het label eist dat minstens 95% van de plantaardige ingrediënten en 10% van de ingrediënten in het totaal afkomstig zijn van de biologische landbouw. Het Eco label stelt zich tevreden met 50% van de plantaardige ingrediënten of 5% van alle ingrediënten uit de biologische landbouw.
Er zijn nog meer labels die u helpen om het kaf van het koren te scheiden zoals bijvoorbeeld BDIH (een Duitse organisatie), Nature et Progrès (het strengste label) en Cosmebio. Andere merken dragen geen label, ook al leunen ze erg dicht aan bij de bio principes. Lees het etiket om er zeker van te zijn dat er geen bestanddelen uit de petrochemie in het product zitten (parabenen om te beginnen), ook al ligt dat niet altijd voor de hand.

Gepubliceerd door Muriel Luypaert, schoonheidsjournaliste op 22/01/2008 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Angst om onze voeding: eten en niet verdikken Geüpdatet op 11/04/2011 - 15h31

Paniek aan boord! Televisiedocumentaires, boeken en tijdschriftartikels hebben het over de vele en zich almaar opstapelende gevaren van onze voeding. En dat komt boven op een monsterlijke tsunami, een kerncentrale die het begeeft en een geflipte dict...

Is nagellak ongezond? Gepubliceerd op 04/05/2017 - 14h33

Karmijnrood, felroze, oranje of zelfs blauw, groen en zwart … Nagellak is er tegenwoordig in alle mogelijke kleuren. Veel vrouwen houden van nagellak, maar het product bevat toxische stoffen . Dat blijkt uit een recent rapport van de Europese Commiss...

Genezen met planten: uitkijken voor valstrikken Geüpdatet op 29/01/2008 - 00h00

Heel wat sporters verzorgen zich met fytotherapie, geneeskunde op basis van planten. Daar is in theorie niets mis mee, maar waakzaamheid is geboden omdat de fytotherapie niet aan dezelfde controle onderworpen wordt als klassieke geneesmiddelen.

Zorgt u goed voor uw ogen? Geüpdatet op 15/07/2005 - 00h00

Ons gezichtspotentieel is niet onuitputbaar en sommige situaties of risicofactoren kunnen het sneller aantasten dan andere. Als we ze kennen, kunnen we ze voorkomen en onze ogen zo langer sparen.

Meer artikels