Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist

Naar bed, kampioenen!

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 07/10/2003 - 00h00
-A +A

Specialisten zijn het erover eens dat er een nauwe samenhang bestaat tussen de slaapkwaliteit en de sportprestaties. Vertaal: wie slaapt, wint!

Sporters slapen over het algemeen langer en dieper dan de gemiddelde sedentair. Al was het maar omdat ze een siësta houden, niet echt een vaste gewoonte in onze contreien. Uiteraard zijn er uitzonderingen op die regel. Sommige kampioenen slapen al minder dan andere. Zo herinneren de voormalige begeleiders van de Ronde van Frankrijk zich ongetwijfeld hoe Bernard Hinault elke avond z'n postzegelverzameling ordende, terwijl z'n ploegmaats sliepen als rozen.

Slaap hangt af van veel factoren

Er zijn tal van factoren die de slaapkwaliteit beïnvloeden: naast de aard en de behoeften van het individu spelen ook parameters als voeding, milieu, het soort oefening, de latentietijd tussen het einde van de inspanning en het inslapen en het trainingsniveau een cruciale rol. Zo hebben triatleten, met hun 6 uur training per dag, duidelijk meer behoefte aan slaap. Sommigen slapen meer dan 14 uur per dag: 12 uur 's nachts plus twee uur siësta. Ze verklaren spontaan dat ze dankzij zo'n middagslaap fris kunnen beginnen aan een tweede trainingssessie en vooral blessures kunnen voorkomen. Siësten is ook in bij professionele voetballers. Zo is het algemeen bekend dat tijdens stages en verplaatsingen alle telefoons en bezoeken tussen 13.30 u. en 15.30 u. systematisch geweerd worden.

Geen krediet voor sporters

De slaapkwaliteit is vaak een uitstekende barometer om de vorm te meten. Zo is minder goed slapen het eerste teken van overtraining. In dat geval krijgt de sporter de raad om minder intens te trainen of meer tijd te laten tussen het einde van de training en het slapengaan. De verhoging van de lichaamstemperatuur na de training is immers niet bevorderlijk voor het inslapen. Soms leiden deze problemen tot echte periodes van slapeloosheid. Niet alleen sporters kampen trouwens met dit ongemak: bijna iedereen krijgt vroeg of laat last van slapeloosheid. Bekijk de cijfers: één op de vijf personen neemt minstens één keer per jaar slaapmiddelen, en één op de twintig gebruikt er zelfs elke dag. De oorzaak schuilt vaak in de combinatie van factoren die verband houden met stress en met ongezonde voeding of een ongezond milieu.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 07/10/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Een middagslaapje kan echt geen kwaad Geüpdatet op 14/08/2007 - 00h00

De overtuiging dat een middagslaapje moet vermeden worden indien men 's nachts goed wil slapen, schijnt wetenschappelijk onjuist te zijn. Integendeel, een kleine siësta in de loop van de namiddag verhoogt het aantal uren slaap en verbetert daarbij oo...

Is een middagdutje gezond? Gepubliceerd op 28/07/2014 - 12h15

De opvatting dat een middagdutje af te raden is als we 's nachts goed willen slapen, lijkt wetenschappelijk niet te kloppen. Integendeel: een uiltje vangen, verhoogt onze dagelijkse slaapduur en verbetert bovendien de intellectuele prestaties…

Middagdutje is goed voor nachtarbeiders Gepubliceerd op 28/07/2014 - 12h02

Nachtarbeid schaadt de gezondheid. Ons lichaam is niet gemaakt om 's nachts wakker te zijn en overdag te slapen. Nachtarbeiders lopen trouwens ook meer gezondheidsrisico's. Enkele tips om het verstoorde bioritme zo goed mogelijk op te vangen.

Meer artikels