• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (663)
  • Commentaren (0)

Multiple sclerose en vitamine D

Multiple sclerose en vitamine D
Waarom krijgen bewoners van het Evenaarsgebied minder multiple sclerose? Een onderzoeksteam probeerde dit mysterie te ontrafelen en kwam tot de bevinding dat vitamine D daar niet vreemd aan is…

Hoe verder van de Evenaar, hoe minder we blootstaan aan de zon en hoe meer onze vitamine D-synthese daalt. En hoe verder van de Evenaar, hoe meer MS-patiënten. Vandaar de vermoedelijke link tussen vitamine D en het risico op MS.

Om die hypothese te staven, werden de eetgewoonten en het gebruik van vitaminesupplementen geregistreerd van 187.563 vrouwen, die gedurende 10 of 20 jaar gevolgd werden (cohorten Nurses'Health Study). Na afloop van de studie werden 173 gevallen van multiple sclerose vastgesteld. De vrouwen die de hoogste dosissen vitamine D innamen (minimum 400 IE/dag), liepen 40 % minder risico dan vrouwen die geen supplementen gebruikten. De auteurs stellen ook vast dat personen die tegelijk veel vitamine D-supplementen nemen en een vitamine D-rijke voeding nemen, eveneens minder risico lopen. Voeding alleen daarentegen blijkt dit effect niet te hebben.

Artikel gepubliceerd door op 03/02/2004

Bronnen: Neurology, Munger K. et coll., 13 januari 2003.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub