PUBLICITÉ

Motivatie: een bondgenoot of een tegenstander?

Article créé le 07/03/2011 - 17h04 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 07/03/2011 - 17h05
-A +A

Hoe zit het met uw goede voornemens van begin januari?

PUB

Als u bent zoals ik, zullen uw goede voornemens nog niet veel opgebracht hebben. Hoewel ik mijn best blijf doen om 's nachts voldoende nachtrust te nemen, stel ik vast dat mijn nachten opnieuw steeds korter worden. Misschien heb ik het probleem gewoon verkeerd aangepakt…

 

Waar kunnen we de motivatie vinden om iets te doen dat moeilijk of onaangenaam is, maar waarvan we weten dat het voor ons op lange termijn goed is? Vaak zijn we van mening dat we moeten denken aan wat zal gebeuren als we die inspanning niet doen, maar een dergelijke houding zal eerder leiden tot angst- en schuldgevoelens. Soms lukt deze aanpak wel, maar de activiteit in kwestie gaat dan telkens gepaard met steeds negatievere gevoelens.

 

Waarom zouden we niet eerder even de tijd nemen om ons te concentreren op de reële positieve impact van die activiteit? Het kost minder moeite om naar de sport- of fitnessclub te gaan als we denken aan het zalige gevoel van rust en levenslust dat we na een oefensessie ervaren dan als we ons mentaal straffen door te denken aan ons gewicht of aan onze niet al te stevige billen.

 

De volgende keer dat u eraan denkt uw oefensessie een dag uit te stellen, als avondeten chips te eten in plaats van een visschotel met groenten klaar te maken of wat dan ook… neem dan enkele seconden de tijd om na te denken en om een keuze te maken. Door te kiezen voor wat ons op het eerste gezicht de beste keuze lijkt (omdat het de gemakkelijkste optie is…), beroven we onszelf vaak van een leuke activiteit waar we eigenlijk veel van houden.

 

Billet initialement publié le 07/03/2011 - 17h04 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 07/03/2011 - 17h05
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ