Montignac-dieet

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 23/03/2014 - 12h30
-A +A

Eigenlijk moeten we het niet hebben over het dieet Montignac, maar over de methode Montignac. Michel Montignac was actief in de internationale farmaceutische industrie en als kind al zwaarlijvig. In 1986 publiceerde hij zijn eerste boek over afvallen ondanks zakenlunches. Het werk was meteen een succes. Zijn tweede en ook bekendste boek is ongetwijfeld "Ik eet, dus ik val af". Michel Montignac overleed in 2010.

PUB

Principes van het Montignacdieet

Hoewel de auteur zich altijd tegen deze bewering heeft verzet, is het basisprincipe van het Montignacdieet om geen voedingsmiddelen te mengen.

De laatste versie van de methode gaat vooral over het uitsluiten van producten met een verhoogde glycemische index en het niet in één maaltijd combineren van bepaalde categorieën van voedingsstoffen. Zo worden de combinatie koolhydraten/vetten en de combinatie dierlijke eiwitten (vlees,vis) en zetmeelhoudende producten (koolhydraten) afgeraden.

De combinatie eiwitten/vetten is dan weer wel toegelaten. Fruit hoort tussen de maaltijden door gegeten te worden, en dus nooit als toetje.

Het Montignacdieet bestaat uit twee fases:

  • In de eerste fase moet de kuurder alle suikers en gezoete producten laten. Ook producten met een verhoogde glycemische index (de lijst wordt bij de boeken gevoegd), noten en andere granen of zaden zijn verboden. Hij mag in één en dezelfde maaltijd geen vlees, vis, charcuterie, eieren of kaas combineren met brood, pasta of andere graansoorten. Zuivelproducten met 0% vetgehalte combineren met volkorenbrood (Montignacproduct) mag wel. De kuurder mag onbeperkt eiwit- en vethoudende producten (vlees, vis met saus, charcuterie, kaas enz.) eten, maar hij moet koolhydraatrijke producten met een lage glycemische index (volkorenbrood, volle granen…) beperken. Hij gebruikt liefst "goede" vetzuren zoals olijfolie.

  • Als hij flink is afgevallen, gaat hij naar fase 2. De zogenaamde stabilisatiefase.

Suikers (alle soorten) en producten met een verhoogde glycemische index blijven ook nu verboden. Maar de kuurder hoeft niet meer te letten op de voedingscombinaties en hij mag ook noten en granen eten. Ook wijn mag, zij het met mate.

Voordelen van het Montignacdieet

  • Het dieet is perfect te verzoenen met een sociaal leven. De kuurder kan afvallen ook als hij vaak op restaurant gaat. De regels worden in het eerste boek uit de doeken gedaan.

  • De kuurder mag eten tot hij zich verzadigd voelt en aangezien de voeding veel eiwitten en vezels bevat, krijgt hij geen aanvallen van honger.

  • In de eerste fase valt hij heel snel af (dat geldt vooral voor mannen). Fase 2 is een evenwichtig en eerder caloriearm dieet.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 02/05/2011 - 15h01 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 23/03/2014 - 12h30
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect! Geüpdatet op 20/12/2010 - 00h00

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoe...

5:2 dieet: zoveelste charlatanerie of duurzame afslankmethode? Gepubliceerd op 14/01/2014 - 10h45

Het Vastendieet , ook bekend als het 5:2 dieet , maakt in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten al maanden furore. Nu verovert het ook onze contreien. Het werkt als volgt: u mag 5 dagen onbeperkt eten en 2 dagen moet u de broeksriem aantrekken.

Volg het mediterrane dieet om te vermageren Geüpdatet op 07/11/2011 - 15h44

Bent u aangekomen? Wellicht vertoont u ook een van de andere symptomen van het zogenaamde metabool syndroom : verhoogde cholesterol, verhoogde bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel enz. Ga in dat geval over tot actie en volg het mediterrane dieet . Het...

Meer artikels