• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Commentaren (0)

Moeten we soja eten?

Moeten we soja eten?

Tenzij u vegetariër of een liefhebber van de Aziatische keuken bent, zult u misschien niet zo vaak soja eten. Deze peulvrucht is in heel wat producten terug te vinden en heeft de reputatie goed te zijn voor de gezondheid, al geldt dat niet voor iedereen. Hoe zit het nu? Een woordje uitleg.

Soja: gekleurde bonen

Soja wordt al duizenden jaren gekweekt in Oost-Azië, maar vandaag is het de meest gekweekte plant ter wereld is. Elk jaar wordt bijna 300 miljoen ton soja geproduceerd als voeding voor zowel (en vooral) dieren als mensen.

Soja is een eenjarige plant met een houtachtige stengel waaraan peulen hangen. In die peulen zitten bonen die - afhankelijk van de sojavariëteit - geel, groen, zwart of bruin zijn.

Van die bonen wordt een hele waaier producten gemaakt.

De zogenaamde sojakiemen of -scheuten zijn geen scheuten van de sojaboon, maar wel van de mungboon, een plant van een ander geslacht.

Sojabonen: massa’s toepassingen

Aan de sojabonen wordt sojaolie onttrokken, de meest geconsumeerde plantaardige olie ter wereld. Maar er worden ook sojabloem, lecithine en essentiële vetzuren (die worden soms verwerkt in zuigelingenmelk) uit gehaald.

Uit het sojaschroot dat na dit proces overblijft, worden eiwitten gehaald die dan in de voedingsindustrie worden gebruikt voor koekjes, farce (vulling), veevoeder enz.

Die soja-eiwitten leveren ook glutaminezuur, de grondstof van glutamaat, een smaakverbeteraar die heel veel wordt gebruikt in de Chinese keuken.

Droge sojabonen die worden geweld, geperst en gekookt met water leveren een sojadrank op, vaak ten onrechte ‘sojamelk’ genoemd, allicht omdat de drank heel vaak in de plaats van koemelk wordt gebruikt.

Na stremming wordt deze sojadrank tofu, ook sojakaas genoemd.

Uit de gele sojabonen ontstaat na fermentatie met tarwe, water, zout en vaak ook andere producten (ansjovis, gember, suiker enz.) de bekende sojasaus.

Sojabonen vermengd met rijst of gerst, zeezout en water worden na maandenlange fermentatie (met een specifieke schimmel) omgezet in miso, een product dat in de Japanse keuken veel gebruikt wordt.

Ook als u geen vegetariër of fan bent van sojabonen, sojadrank of tofu, is de kans met andere woorden groot dat u zonder het te weten soja eet. 

Artikel gepubliceerd door op 04/05/2015

Bronnen: Thorp AA, Howe PR, Mori TA, et al. Soy food consumption does not lower LDL cholesterol in either equol or nonequol producers. Am J Clin Nutr 2008;88:298-304.

Bolanos, R., Del, Castillo A., and Francia, J. Soy isoflavones versus placebo in the treatment of climacteric vasomotor symptoms: systematic review and meta-analysis. Menopause. 2010;17(3):660.

Catherine Benneteau-Pelissero. Phyto-oestrogènes et santé : bénéfices et incnvénients. http://alimentation-sante.org/wp-content/uploads/2011/07/LS-IFN-143.pdf.

https://www.anses.fr/fr/documents/NUT2011sa0261.pdf.

https://www.anses.fr/sites/default/files/documents/NUT-Ra-Phytoestrogenes.pdf.

Vindt u het artikel interessant?