• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (261)
  • Commentaren (0)

Moeten jongeren minder zout innemen om de consumptie van frisdranken te verminderen?

Moeten jongeren minder zout innemen om de consumptie van frisdranken te verminderen?
Het is algemeen bekend: de jeugd is dol op frisdrank. Volgens Britse wetenschappers zou het succes van deze gesuikerde dranken bij jongeren het gevolg kunnen zijn van hun zoutconsumptie. Hen helpen om minder zout te eten zou hun frisdrankconsumptie aanzienlijk kunnen beperken.

Gesuikerde koolzuurhoudende frisdranken zijn zeer geliefd bij de jongeren. Dit gebeurt meestal ten nadele van dranken zoals melk en water. Hoewel geen enkele wetenschappelijke studie een oorzakelijk verband kan aantonen tussen gesuikerde frisdranken en de ontwikkeling van zwaarlijvigheid bij de jeugd, toch is een vermindering van de consumptie van deze dranken een absolute prioriteit, vooral bij jonge kinderen.
Een recent onderzoek uitgevoerd door professor Feng J He van de Londense universiteit geeft aan dat er een rechtstreeks verband zou zijn tussen de consumptie van zout en van gesuikerde frisdranken. Dit onderzoek opent nieuwe perspectieven voor wie zijn consumptie van deze dranken wil beperken. Een moeilijke onderneming alleszins, omwille van het verfrissende en funny imago van het product.

Britse voedingsgewoonten bij de jeugd

Om tot zijn conclusies te komen, heeft de onderzoeker de gegevens geanalyseerd van een groot onderzoek dat in 1997 uitgevoerd werd bij Britse jongeren (The National Diet and Nutrition Survey for young people in Great Britain). Het onderzoek, waarbij jongeren van 4 tot 18 jaar gevolgd werden, wilde hoofdzakelijk gedetailleerde informatie verzamelen over hun voedingsgewoonten en fysieke activiteit.
Uiteindelijk werden de gegevens verzameld van 1.688 jongeren, 851 jongens en 837 meisjes, met een gemiddelde leeftijd van 11,4 jaar. De onderzoekers vergeleken de consumptie van zout en van gesuikerde dranken, rekening houdend met de leeftijd, het geslacht, het gewicht en het niveau van de fysieke activiteit.

Artikel gepubliceerd door op 25/11/2008

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Mama

Neem deel aan de meest actieve discussies