• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Moederschap en schadelijke stoffen: tien tips om uw baby te beschermen

Moederschap en schadelijke stoffen: tien tips om uw baby te beschermen

Zwangere vrouwen die blootgesteld worden aan schadelijke stoffen in de omgeving, kunnen daarmee de gezondheid van hun baby schaden. Tijdens de zwangerschap is de foetus namelijk heel gevoelig voor alle stoffen in zijn omgeving, en vervuilende stoffen zoals hormoonontregelaars kunnen bij baby’s ontwikkelingsstoornissen veroorzakenook nog na de geboorte. Dr. Laurent Chevallier is gespecialiseerd in de preventie van milieuziektes tijdens het moederschap. Ziehier zijn tips.

1. Toxisch risico en moederschap: ik drink en rook niet

Stoppen met roken is een absolute  prioriteit als u moeder wordt, want tabak bevat een cocktail van schadelijke stoffen die complicaties kunnen veroorzaken tijdens de bevalling (bloedingen, enz.). Roken is ook een van de belangrijkste oorzaken van groeiachterstand in de baarmoeder, en prematuriteit (te vroeg geboren worden) is een risicofactor voor wiegendood bij borelingen. Met alcohol liggen de zaken al niet beter. Alcohol dringt namelijk door in de placenta en kan bij de baby het foetaal alcohol syndroom veroorzaken (vervorming van het gezicht, groeiachterstand en stoornissen in de intellectuele ontwikkeling). Eén glas wijn per dag volstaat al om schade aan te richten!

2.  Ik let op mijn voeding

Zwangere vrouwen  moeten zeker genoeg foliumzuur opnemen (vitamine B9); deze vitamine is belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de baby. Vitamine B9 is onder meer te vinden in lever, peulvruchten, spinazie en tuinkers. Wees voorzichtig met chips en te lang gegaarde frieten en ontbijtgranen: het te lang bakken of frituren van deze koolhydraatrijke producten kan zwangerschapsdiabetes veroorzaken.
Aangeraden wordt om zo veel mogelijk biologisch te eten om zo resten van pesticiden te vermijden. Eet niet meer dan 150 gr vis per week en ga liefst voor soorten als dorade (zeebrasem), haring, sardines en makreel. Deze vissoorten bevatten weinig kwik en pcb’s. Zwaardvis, heilbot, rog, rode tonijn en dergelijke zijn te mijden.

3.  Ik ben kieskeurig met mijn keukengerief

Ik gebruik alleen pannen en potten van inox en doe mijn pannen met een antiaanbaklaag weg, want antiaanbaklagen zijn niet veilig. Antiaanbakpannen worden gemaakt met gefluoreerde organische stoffen. Sommige daarvan, zoals PFOA, zijn bij verhitting boven 230°C toxisch. Voor de rest van het keukengerei kiest u best glas, gietijzer of ongeglazuurd aardewerk.
Wees ook op uw hoede voor bisfenol A. Deze stof zit in blikjes frisdrank en in conserven. Gebruik in de microgolfoven geen transparante rekbare folie of plastic dozen. Er zitten ftalaten in en die dringen bij verhitting in de voedingswaren. Ideaal is als u een glazen recipiënt gebruikt of twee borden op elkaar zet als u een schotel verwarmt.

4.  Ik gebruik zo min mogelijk cosmetica

Uw baby loopt geen gevaar als u zich tijdens uw zwangerschap af en toe eens schminkt. Maar lees wel de etiketten: 74% van de nagellak, 71% van de fonds de teint en gezichtscrèmes en 50% van de lippenstiften bevatten hormoonontregelaars (parabenen, enz.). Zelfs bij een lage dosis kan herhaaldelijke blootstelling schadelijk zijn voor de foetus, en die wordt al aan tal van andere vervuilende stoffen blootgesteld.
Gebruik liefst producten met een biolabel om u mooi te maken. Er bestaan heel wat kwaliteitsvolle merken. Gebruik na de bevalling voor uw baby geen vochtige  tissues, parfums, bodymilk, lotions, enz. Ze zitten vol ongewenste stoffen.

5.  Ik zorg voor een goeie matras

Ze worden behandeld tegen huisstofmijt en mijten, tegen brand en vlekken... Matrassen bevatten een arsenaal aan schadelijke chemische stoffen die we zonder het te weten inademen. Dat is niet meteen ideaal voor de baby in uw buik! Als u van uw zwangerschap profiteert om een nieuwe matras te kopen, kies er dan een uit 100% natuurlijke latex van biologische teelt. Andere latexmatrassen zijn vaak van synthetisch materiaal en/of gedeeltelijk behandeld. Mijd vooral matrassen uit polyurethaanschuim. Die geven koolwaterstoffen af, brandvertragers met broom, biociden, enz. Deze raad geldt ook voor hoofdkussens en voor de babymatras!

6. Ik kies het speelgoed met zorg uit

Wees kieskeurig voor het speelgoed dat u voor uw kleintje gaat kopen, want kinderen stoppen alles in hun mond en knabbelen en zuigen erop. Kies dus voor speelgoed dat de gezondheid van uw kindje niet in gevaar kan brengen. Speelgoed uit massief, niet behandeld hout is het best. Voor plastic speelgoed - waar al heel wat studies aan gewijd zijn - zijn er zeker inspanningen gedaan, maar u moet toch voorzichtig blijven. Zorg er op zijn minst voor dat het plastic geen pvc of ftalaten bevat. Kies liefst knuffels uit biologisch katoen en zonder parfums, of was ze anders voor u ze gebruikt en leg het kinderbedje er niet mee vol.                                                                                        

7. Ik ga voor katoenen kleren

De huid van een baby is extra gevoelig en laat makkelijk chemische producten door. De regel is dus: koop altijd katoenen body’s. Pyjama’s en andere kleren met geplastificeerde patronen of prints zijn te vermijden; ze kunnen ftalaten, brandvertragers, verdachte kleurstoffen en dergelijke bevatten. Denk er zeker ook aan om de kleren altijd eerst te wassen voor u ze uw baby laat dragen! En hou er rekening mee dat er voor donkere kleuren meer chemische producten nodig zijn.

8. Ik lucht de woning goed

Wist u dat de lucht in onze huizen meer vervuild is dan de buitenlucht? Zet de ramen dus drie tot vijf keer per dag wijd open, ook in de winter. Het is de beste manier om de vele schadelijke stoffen uit het huis te krijgen en de concentratie vluchtige organische stoffen die worden afgegeven door meubels, lijmen, verf, sprays en dergelijke zo laag mogelijk te houden. Maak de kamers schoon zonder chemische producten en vergeet wierookstaafjes, geurkaarsen, luchtverfrissers, kamerparfums, enz. Het zijn allemaal bronnen van vervuilende stoffen. Een of twee druppels etherische olie in een verdamper werkt net zo goed. 

9.  Ik hou mijn mobieltje uit de buurt van de baby

Er is veel discussie over de effecten op de gezondheid van de stralingen die mobiele telefoons en wifi uitzenden. Veiligheidshalve wordt aan zwangere vrouwen aangeraden om liever sms’jes te sturen en zo min mogelijk te bellen of handenvrij te bellen. Houd uw gsm in ieder geval uit de buurt van uw buik - ook als uw toestel in standby staat - om de hersenen van de baby te beschermen, en overdrijf niet met het gebruik van internet op uw mobiele telefoon. Zet ook uw laptop niet op uw schoot. Als u een babyfoon koopt, neem dan eerder een analoog toestel. Dat zendt niet-gepulseerde golven uit en werkt op het stemgeluid. Zet het ver genoeg van uw baby zijn hoofdje af, zeker 1,50 m van het bed vandaan.

Bijgewerkt door Brigitte Bègue, gezondheidsjournaliste op 15/09/2016
Origineel artikel geschreven door op 20/04/2016

Bronnen: Entretien avec le Dr Laurent Chevallier, nutritionniste attaché au CHU de Montpellier et  auteur, avec Claude Aubert, de « Le guide anti-toxique de la grossesse », Marabout, 2016.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Zwangerschap: een rondleiding

  • Alles om een gezond zwangerschap te beleven. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating