Moe? Enkele voedingsmiddelen waarvan je opknapt

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 06/02/2015 - 12h45
-A +A

Alles spant momenteel samen om ons moe te maken, al beginnen de dagen nu toch te lengen.

In afwachting dat u weer fit en gezond buiten kunt eten, geven we een lijstje van voedingsmiddelen die u meer energie zullen geven.

PUB

Schelpdieren

Oesters, mosselen, venusschelpen andere schelpen, wulken en kreukels bevatten allemaal veel minerale zouten en allerlei soorten vitamines.

Ze zijn caloriearm, maar heel eiwitrijk, het ideale recept dus om u van energie te voorzien zonder dat er extra kilo’s bijkomen.

Ze zijn ook allemaal makkelijk klaar te maken, en dat is niet onbelangrijk voor wie last heeft van vermoeidheid.

Mosselen natuur zijn al in 10 minuten gaar. Een dozijn oesters op tafel zetten - vraag uw visboer om ze open te maken - of gekookte kreukels vergt amper 2 minuten.

Zet ze twee of drie keer per week op het menu. Zo krijgt u een flinke energieshot zonder dat u lang in de keuken hoeft te staan. 

Voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten

IJzertekort is een veel voorkomend fenomeen en vermoeidheid is daarvan het eerste symptoom. Als u weinig rood vlees gegeten hebt, is het goed mogelijk dat uw lichaam behoefte heeft aan dit oligo-element.

Zwarte pens is het product met het allerhoogste ijzergehalte: 22,8 mg. Zet het dus op uw menu, gewoon gebakken in de pan of verwerkt in een parmentierschotel (aardappelpuree met pens in de oven).  

Gebruik ook goed veel peterselie, want ook dat kruid bevat veel ijzer (4,3 mg). Hak twee of drie bosjes fijn met de keukenrobot. Zo hebt u er altijd bij de hand en kunt u er uw vis, vlees en groenten mee kruiden. 

Ook in pijnboompitten zit veel ijzer (4,6 mg). Strooi er wat van over uw fruit- en hartige salades. Wissel eens af met amandelen (3 mg). Deze gedroogde zaden en noten geven deze gerechten bovendien een knapperige toets.

In alle groenten zit ijzer, maar spinazie bevat er het meeste van: 15 mg per 100 g gestoofde spinazie. Er is altijd wel een spinaziesoort van het seizoen, ontzeg het u dus zeker niet! Maar diepvriesspinazie natuur heeft dezelfde troeven én het is in een wip klaar. 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 06/02/2015 - 12h45

. Song L, Thornalley PJ. Effect of storage, processing and cooking on glucosinolate content of Brassica vegetables. Food Chem Toxicol 2006 August 30.

. Chrubasik S, Pittler MH, Roufogalis BD. Zingiberis rhizoma: a comprehensive review on the ginger effect and efficacy profiles. Phytomedicine 2005 September;12(9):684-701.

. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Douglas RM, Hemilä H, et al. Cochrane Database Syst Rev. 2007 Jul 18;(3):CD000980. Review.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Heb ik een ijzertekort? Gepubliceerd op 27/01/2015 - 10h37

Er zitten maar enkele grammen ijzer in ons lichaam, 4 gram om precies te zijn bij mannen en 2,5 gram bij vrouwen. Maar een tekort van enkele milligrammen ijzer kan van u al een wrak maken. Hoe kunnen we dat voorkomen of wat kunnen we doen als het toc...

Gember is goed voor u! Gepubliceerd op 20/01/2015 - 11h20

Ah, gember ! Zijn pikante, warme en krachtige smaak is alom bekend bij liefhebbers van de exotische keuken. Ook zijn reputatie als afrodisiacum trouwens… al is die wellicht onverdiend. Maar wist u dat gember goed is voor uw gezondheid, en hebt u enig...

Vitamine C: vermijd vooral tekorten! Geüpdatet op 18/11/2013 - 10h28

Alle vitamines zijn belangrijk. Maar vitamine C is nog belangrijker dan de andere. Het kleinste tekort laat zich al meteen voelen. Dat komt omdat vitamine C in alle cellen van uw lichaam werkzaam is.

Meer artikels