• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Minder vet eten in zes stappen

Minder vet eten in zes stappenSommige vetten zijn dan wel goed voor onze gezondheid, maar ze bevatten hoe dan ook veel calorieën en zijn dus nefast voor wie aan het lijnen is. Dé grote vijand zijn de verborgen vetten in bereide gerechten. We geven u enkele tips mee om minder vet te eten.

Stap 1: keer terug naar de basisingrediënten, naar natuurlijke en niet bewerkte producten


Ongeveer 70% van onze gemiddelde opname van vetten is afkomstig van verborgen vetten. We zijn ons goed bewust van hoeveel vet we binnenkrijgen als we zelf olie in een salade doen of boter op onze boterham smeren, maar we vergeten dat er ook vet zit in gebak, in snacks, koekjes, croissants, bechamelsaus, snoep, de paté van bij de slager, kaas, ijs, tarama, enz.
We kunnen natuurlijk niet van alle producten het etiket op de verpakking gaan lezen als we inkopen doen om die verborgen vetten te gaan opsporen. Onze belangrijkste tip is daarom: gebruik zoveel mogelijk natuurlijke basisproducten (niet bewerkte dus). Mijd kant-en-klare gerechten en bereid uw maaltijden zoveel mogelijk zelf met basisingrediënten. Daar kent u het exacte vetgehalte van, u kunt dus zelf bepalen hoeveel u ervan inneemt.

Stap 2: kies uw vlees zorgvuldig uit


Neem bij voorkeur kalfsvlees, gevogelte (kip, kalkoen), ham, wild, bepaalde delen van het rund (gebraad, dunne lende, rumsteak) en varkensvlees (gebraad). Mijd charcuterie en vet vlees (ribstuk, rug en borststuk voor varkensvlees, schapen- en lamsvlees).

Artikel gepubliceerd door op 18/05/2009

Bronnen: Persdossier GSG, april 2009.

Vindt u het artikel interessant?