• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Getuigenissen (0)

Mijn middeltjes tegen snurken

Mijn middeltjes tegen snurken

Als u last hebt van het gesnurk van uw partner, kunt u misschien de volgende oplossingen even uittesten. U kunt er een of meerdere van gebruiken. Want er bestaan heel wat remedies tegen snurken, van heel eenvoudige tot heel drastische.

Eén op de vijf mensen snurkt

Bijna één op de vijf mensen snurkt en de helft van de gezinnen krijgt ermee te kampen. Snurken wordt veroorzaakt door een verslapping van de spieren van de mond en de keel tijdens het slapen. De huig en het zacht gehemelte zakken en blokkeren min of meer de luchtstroom, vooral dan bij het inademen. Dat veroorzaakt geluidstrillingen. Heel wat factoren werken de obstructie van de luchtwegen in de hand: liggen op de rug, een verstopte neus door een verkoudheid of allergische rhinitis, roken, alcohol, slaappillen en tranquillizers, overgewicht. Bij kinderen kan snurken te wijten zijn aan grote neuspoliepen en/of amandelen. Tot slot kan ook het syndroom van de slaapapneu leiden tot snurken, en dat is heel vaak het geval.

Wat valt er tegen snurken te doen?

1) Vroeger gaan slapen dan de snurker. Als u al in een diepe slaap bent, zult u minder last hebben van het snurken.

2) Een andere houding aannemen. Het gefluit zelf of een lichte duw met de elleboog kan de snurker in zijn slaap storen waardoor hij anders gaat liggen. Ideaal is om hem te vragen op zijn zij te slapen, of zelfs op zijn buik, maar vooral niet op zijn rug. Het oude trucje om in de rug van de pyjama een pingpongballetje te naaien bijvoorbeeld geeft soms goede resultaten, omdat de snurker dan niet op zijn rug kan liggen. Ook blokjes van mousse of opblaasbare kussentjes zijn een alternatief om dit effect te bereiken. Voor de liefhebbers van gadgets bestaan er ook armbanden tegen het snurken. Ze sturen een heel lichte elektroshock uit, waardoor de snurker zijn houding verandert.

3) Druppels, crèmes of sprays. Deze producten vergemakkelijken de doorgang van de lucht in de luchtwegen. Ze maken namelijk de neuswanden soepeler en/of maken de neusgaten vrij, waardoor de trillingen verminderen. Ze zijn dikwijls maar weinig doeltreffend of ze werken maar gedurende een korte tijd..

4) Accessoires. Die zijn bedoeld om de openingen van de neus groter te maken en bestaan in de vorm van een neusspreider of -beugel, een soort vleugel dat op de neus wordt geplaatst. Het dingetje is te vergelijken met de gadgets die sommige sporters gebruiken om het ademen te vergemakkelijken.

5) MRA. Het gaat om een soort tandprothese. Er wordt een plaatje over de tanden geklemd zodat de onderkaak naar voren wordt gebracht en de luchtstroom vergemakkelijkt wordt. Dit apparaatje wordt ook gebruikt bij slaapapneu.

6) Het dragen van een zuurstofmasker. Deze methode wordt gebruikt om slaapapneu te behandelen. Het masker biedt een continue overdruk en is doeltreffend. Het blaast lucht in en maakt de luchtwegen zo open. Deze behandeling heeft ook positieve resultaten bij snurkers. Er zijn ook wel nadelen aan, omdat u zich in dat geval een zuurstoftoestel moet aanschaffen en dat zorgt makkelijk voor geluidshinder.

7) Operatie. Bij deze drastische ingreep wordt de hinder in de keel weggenomen. Het zachte gehemelte wordt ingekort en de huig en/of de amandelen worden verwijderd. De methode wordt alleen voorgesteld als alle andere oplossingen niet geholpen hebben.

Artikel gepubliceerd door op 22/02/2010

Bronnen: Olivier Follin en Stéphanie Condis, " Je dors mal ", uitgeverij Les carnets de l'info.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Slaap: slaapstoornissen onder de loep

Vindt u het artikel interessant?