• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Getuigenissen (0)

Mijn kind speelt voetbal: zijn letsels te voorkomen?

Mijn kind speelt voetbal: zijn letsels te voorkomen?

U hebt uw kind dit jaar ingeschreven bij een voetbalclub. Hoe kunt u zorgen dat spelgenot en veiligheid samengaan? Sommige letsels zijn namelijk typisch voor jonge voetballers, maar ze zijn wel te voorkomen...

De meest voorkomende letsels bij jonge voetballers

Kneuzingen zijn de meest voorkomende letsels (50% van de sportongelukken). Gelukkig zijn ze meestal niet erg.

Verstuikingen zijn goed voor 20% van de letsels bij jonge voetballertjes. Daarbij horen ook verrekte en gescheurde ligamenten.

Spierverrekkingen en spierscheuren komen bij kinderen minder voor, maar het aantal neemt wel toe met de leeftijd. Letsels aan de handen zijn goed voor 10% van het aantal verwondingen. Breuken, hoofdletsels en andere verwondingen zijn goed voor 10%.

In 50% van de gevallen worden letsels door jonge voetballers opgelopen bij contact met andere spelers. En in 30% van de gevallen verwondt de speler zich alleen. De overige letsels hebben te maken met de slechte staat van het terrein (15%) of worden veroorzaakt door fouten met de bal.

 

Zijn ongelukken te voorkomen?

Een groot deel van de ongelukken zijn te voorkomen door de uitlokkende factoren te beperken en bepaalde regels te volgen.

  • Kies een bal die qua gewicht past bij de lichaamsbouw van uw kind (houd ballen van normale grootte voor volwassenen). En gebruik voor het hoofdspel lichte en soepele ballen.
  • Tot aan het einde van de groeitijd liefst geen schoenen met studs gebruiken. Ze grijpen zich vast in het terrein en schaden daardoor het kraakbeen tijdens de groei. Het wordt namelijk heel zwaar belast bij trekkende en draaiende bewegingen. Uw kind kan beter het risico lopen om uit te glijden. Dat is op die leeftijd minder gevaarlijk dan bij volwassenen, omdat ze lichter en kleiner zijn.
  • Opwarming en stretching zijn cruciaal om letsels te voorkomen want spierstijfheid is een belangrijke risicofactor. Als een speler moet invallen, gebeurt het vaak dat er onvoldoende wordt opgewarmd.
  • Onstabiliteit van de gewrichten is - vooral als uw kind te vroeg herbegint met sporten na een ongeluk met de ligamenten - een risicofactor voor letsels. Dat geldt ook voor het te vroeg herbeginnen met sporten na een letsel.
  • Zo vroeg mogelijk met de buitenkant van de voet spelen. Op die manier wordt het laterale inwendige ligament van de knie minder zwaar belast.
  • Leren vallen - zoals bij judo - om letsels van de bovenste ledematen te voorkomen.
  • Extra voorzichtig zijn bij zaalvoetbal. Het risico op letsels ligt er bijna dubbel zo hoog als op een buitenveld.
  • Scheenbeschermers dragen en - voor doelmannen - knie- en elleboogbeschermers.
  • Let erop dat het terrein goed verzorgd wordt en dat oneffenheden, gaten of te lang gras worden weggewerkt.

 

Bij kinderen moet het plezier bij het voetbalspelen het belangrijkste zijn, niet het presteren of aan competitie te willen doen. Het zijn niet de resultaten die tellen, maar wel het spelplezier!

Artikel gepubliceerd door op 08/09/2011

Bronnen: Santé et fitness chez le jeune footballeur, www.voetbalball.ch, geraadpleegd op 1 september 2011.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Special voetbal: tips voor een spel zonder letsels

Vindt u het artikel interessant?