• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Migraine en sport: een bedrieglijke relatie

Migraine en sport: een bedrieglijke relatie De vakantie is de ideale gelegenheid om meer te bewegen en uw geliefkoosde sport(en) te beoefenen. Elke migrainepatiënt weet dat inspanningen de pijn verergeren. Maar is dat een reden om niét te bewegen? Nee, integendeel…

Wie aan migraine lijdt, heeft meer pijn als hij fysieke inspanningen levert, maar dan wel alleen tijdens de aanvallen. Buiten de aanvallen heeft lichaamsbeweging alleen maar voordelen, die deze invaliderende aandoening verzachten.

Slaap en angst

Het is bekend dat lichaamsbeweging de slaapkwaliteit verbetert en het stress- en angstniveau vermindert, twee uitlokkende factoren die vaak aangehaald worden door migrainepatiënten. Op basis van die vaststelling tonen sommige studies daadwerkelijk aan dat de meeste patiënten met chronische migraine lichamelijk sterk vermoeid zijn. Die vermoeidheid kan het gevolg zijn van herhaalde aanvallen, slecht slapen en zware stress. Daarnaast bestaat er een consensus over het feit dat sporten de frequentie, de intensiteit en/of de duur van de aanvallen op lange termijn vermindert. Regelmatig aan matige lichaamsbeweging doen buiten de aanvallen verzacht dan ook migraine.

Zachtjesaan beginnen

Opgelet: een brutale inspanning kan een zware migraineaanval uitlokken. Die zou veroorzaakt worden door een bruuske stikstofoxideverhoging die de bloedvaten kan doen uitzetten (een mechanisme dat een rol zou spelen bij migraine). Geleidelijk opwarmen is dan ook een absolute must, vooral bij migrainelijders.

Artikel gepubliceerd door op 19/08/2003

Bronnen: Cephalalgia, 22 (9) : 720-724, 2002 ; headache, 31 (9) : 616-618.

Vindt u het artikel interessant?