• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Middagdutje is goed voor nachtarbeiders

Middagdutje is goed voor nachtarbeiders

Nachtarbeid schaadt de gezondheid.

Ons lichaam is niet gemaakt om 's nachts wakker te zijn en overdag te slapen. Nachtarbeiders lopen trouwens ook meer gezondheidsrisico's.

Enkele tips om het verstoorde bioritme zo goed mogelijk op te vangen.

Verschuiven van uurroosters is niet te verzoenen met onze fysiologie

Restaurants, entertainment, veiligheidsdiensten, gezondheidsdiensten… 14% van de bevolking werkt 's nachts.

Fysiologisch gezien is nachtarbeid schadelijk.

Mensen die een beroep uitoefenen met abnormale uurroosters of in wisselende ploegendiensten werken, lopen dan ook meer gezondheidsrisico's dan de doorsneebevolking.

Dat geldt onder meer voor het risico op

  • ongevallen (2 tot 5,5 keer hoger bij nachtarbeiders),
  • cardiovasculaire risico's,
  • endocriene stoornissen en overgewicht,
  • miskramen bij zwangerschap, en te vroeg geboren baby's.

 

Slapeloosheid en andere slaapproblemen bij nachtarbeiders

Maar veruit het grootste risico is dat op slaapstoornissen.

De helft van de nachtarbeiders heeft last van slaapstoornissen (bij de doorsneebevolking is dat slechts een derde) en 25 tot 30% van de nachtarbeiders kampt met slapeloosheid (15 tot 20% bij de doorsneebevolking).
Iemand die nachtarbeid verricht, slaapt gemiddeld ook 1 tot 2 uur minder dan iemand die overdag werkt.

Daarmee bouwt hij om te beginnen een grote slaapschuld op.

Dat tekort aan slaap leidt tot chronische vermoeidheid, problemen met inslapen, herhaaldelijk wakker worden, spijsverteringsproblemen, verminderde alertheid, een groter risico op ongevallen, overconsumptie van koffie, alcohol, enz.

Maar niet alleen de (ingekorte) duur van de slaap is nefast, ook het slaap- en waakritme raakt ernstig verstoord.

De periode van 2 tot 5 uur 's ochtends is de beste periode van de slaap. Nachtarbeiders kunnen er niet van profiteren, waardoor ze nog meer problemen krijgen.

Bijgewerkt door Dr. Philippe Presles op 28/07/2014
Origineel artikel geschreven door op 07/10/2008

Bronnen: Impact médecin, Dossier les pathologies liées au travail, 18 september 2008.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Hou een siësta, het is gezond!

Vindt u het artikel interessant?